PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do esportu - PMNG165N
Anglický název: Introduction to Esports
Zajišťuje: Katedra managementu sportu (51-300100)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/0, Z [HT]
Počet míst: 20 / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Bc. Vladimír Hlinka
Vyučující: Bc. Vladimír Hlinka
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (09.01.2023)
Předmět se věnuje profesionálnímu počítačovému a konzolovému hraní her s důrazem na specifika české esportové scény. Studenti získají informace ohledně fungování organizací působících v českém esportovém prostředí, ohledně koncepce tréninku a denní rutiny profesionálního gamera.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (31.08.2023)

Cílem předmětu je dosáhnout znalostí umožňujících porozumět fungování ekosystému profesionálního i amatérského hraní počítačových her, pochopit vztahy mezi stakeholdery působícími v tomto tržním odvětví na české i světové scéně.

Výstupy z učení představují souhrnně vědomosti, dovednosti a schopnosti, které student studiem předmětu Úvod do esportu v návaznosti na stanovený cíl předmětu získá.

Student po absolutoriu Úvodu do esportu umí, získá tedy vědomosti umožňující

  • popsat strukturu vztahů mezi stakeholdery vystupujícími v prostředí esportu;
  • vysvětlit finanční toky mezi společnostmi vydávajícími hry, organizátory soutěží, esportovými týmy a diváky esportu;
  • odhadnout velikost esportového trhu a meziroční tempo růstu;
  • popsat dopady koronavirové krize na profesionální i amatérské hraní her;
  • jmenovat nejvýznamnější vydavatelské společnosti, herní tituly a týmy z tohoto prostředí;
  • identifikovat rozdíly v úrovni profesionalizace na příkladu dvou esportových týmů
  • popsat specifika českého esportového trhu, jmenovat hlavní organizátory soutěží a partnery esportu
  • jmenovat nejúspěšnější herní tituly, hráče a týmy působící na české scéně
  • popsat denní rutinu profesionálního hráče esportu
  • porovnat strukturu tréninku v esportu a v tradičních sportech
  • uvést hlavní zdravotní rizika spojená s nadměrným hraním her a způsoby prevence
  • uvést zásady ergonomie sezení u počítače a jmenovat ergonomické a zdravotní pomůcky a vybavení pro hráče

Na osvojené vědomosti navazují dovednosti ve formě grafických vyjádření jednotlivých problémů spolu s jejich správnou interpretací (např. schéma stakeholderů, tréninkový plán gamera s ohledem na počet vrcholů během sezony).

Rovněž je student po absolutoriu Úvodu do esportu schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat laikům i odborníkům informace o fungování a významu esportového tržního sektoru v globálním i lokálním měřítku, posoudit pozitivní i negativní vlivy tohoto odvětví na současnou společnost a světovou i místní ekonomiku a objektivně zhodnotit rizika a příležitosti spojená s dalším vývojem tohoto specifického prostředí.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (09.01.2023)

Zápočet: docházka min 70 %; analýza vědeckého článku s esportovou tématikou/ žebříček týmů vybrané esportové soutěže či turnaje + slovní komentář

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (09.01.2023)

Cunningham, G. B., Fairley, S., Ferkins, L., Kerwin, S., Lock, D., Shaw, S., & Wicker, P. (2018). eSport: Construct specifications and implications for sport management. Sport Management Review, 21(1), 1-6. https://doi.org/10.1016/j.smr.2017.11.002

Monteiro Pereira, A., Costa, J. A., Verhagen, E., Figueiredo, P., & Brito, J. (2022). Associations Between Esports Participation and Health: A Scoping Review. Sports Med, 52(9), 2039-2060. https://doi.org/10.1007/s40279-022-01684-1

Nagorsky, E., & Wiemeyer, J. (2021). Correction: The structure of performance and training in esports. PloS One, 16(4), e0250316. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0250316

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (09.01.2023)

Zápočet: docházka min 70 %; analýza vědeckého článku s esportovou tématikou/ žebříček týmů vybrané esportové soutěže či turnaje + slovní komentář

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (09.01.2023)

Přednášky:

1. Velikost esportového trhu, stakeholdeři, týmy a hry

2. Česká scéna esportu, aktivity České asociace esportu

3. Organizace esportových soutěží na příkladu Sazka eLEAGUE

4. Pohled do života profesionálního gamera

5. Tréninková jednotka a tréninkový plán v esportu

6. Oblíbené multiplayer hry minulosti, praktická hodina

7. Výzkum v oblasti esportu, akademický esport

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK