PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Basics of Sport Management - PMNG150C
Anglický název: Basics of Sport Management
Zajišťuje: Katedra managementu sportu (51-300100)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z+Zk [HT]
Počet míst: 40 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Mgr. Michaela Kaprálková, M.A.
Vyučující: PhDr. Tomáš Ruda, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (15.09.2020)
Předmět prezentuje sekvenční manažerské činnosti - plánování, organizování, výběr a rozmisťování pracovníků, vedení lidí a kontrolu a ukazuje na jejich aplikace v oblasti sportu. Mimo uvedené se zabývá i základními marketingovými činnostmi.
Cíl předmětu - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Ruda, Ph.D. (22.10.2023)

Students will gain a basic overview of activities in the management and operation of sports organizations and clubs. As part of the exam project, they apply the acquired knowledge to a practical example of a sports club.

After completing the course, the student is able to

    • Define the concepts of management, manager, sports management, and sports manager;
    • specify three areas of management definitions;
    • describe the essence of planning, delineate strategic planning, and analyze its structure for sports organizations;
    • analyze the organizing process, define the span of management, graphically represent models of organizational structures, and describe their advantages and disadvantages in terms of the management process;
    • understand and create a job describtion
    • structure the procedure for selecting employees from external and internal sources;
    • describe and explain the principles of voluntary work in sports, its advantages, and disadvantages;
    • describe and explain Theory X and Theory Y in the managerial function of people management;
    • create an offer for a sponsor;

    After completing the Basics of Sport Management course, the student is capable of communicating information about management issues clearly and persuasively.

    Furthermore, the student is able to engage in the functioning of a sports organization at a junior level.

Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Ruda, Ph.D. (31.10.2023)

Presentation of projects - credit
Written exam

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Ruda, Ph.D. (31.10.2023)

Basic:
GALLO, C. The innovation secrets of Steve Jobs: insanely different: principles for breakthrough success. New York: McGraw-Hill, 2011. 272 p. ISBN 9780071636087.
WEIHRICH, H., KOONTZ, H. Management: A global perspective. Tata McGraw-Hill, 2005. 600 p. ISBN 9780071239462.
KOTLER, P., KELLER, K. L. Marketing Management with MyMarketingLab, Global Edition. Pearson Education Limited, 2015. 716 p. ISBN 9781292092737.
SINEK, S. Leaders eat last: Why some teams pull together and others don't. Penguin, 2014. ISBN 9781591848011.

Other:
MILLIGAN, A. Brand it like Beckham: The story of how brand Beckham was built. 2nd edition. London: Marshall Cavendish Business, 2010. 223 p. ISBN 978-981-4276-93-1.
NEWMAN, T. et al. Social media in sport marketing. 1st edition. London, New York: Routledge, 2017. 202 p. ISBN 978-1-934432-78-5.
PEDERSEN, P., MILOCH, K. S., LAUCELLA, P. Strategic sport communication. USA: Human Kinetics, 2007. 396 s. ISBN-13: 978-0-7360-6524-5.
SINEK, S. Start with why: How great leaders inspire everyone to take action. Penguin, 2009. ISBN 9780241958223.
STOLDT, G. C., DITTMORE, S., BRANVOLD, S. Sport public relations: managing organizational communication. USA: Human Kinetics, 2006. 376 s. ISBN-13: 978-0-7360-5340-2.

Požadavky ke zkoušce - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Ruda, Ph.D. (31.10.2023)

Presentation of projects - credit
Written exam

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Ruda, Ph.D. (31.10.2023)

1. Základní pojmy teorie managementu
2. Manažerské kompetence, činnosti a funkce
3. Strategické plánování a analýza v oblasti sportu
4. Management lidských zdrojů
5. Společenská odpovědnost ve sportu
6. Good governance
7. Marketing, PR, sponzoring, branding 

Studijní opory - angličtina
Poslední úprava: Ing. Mgr. Michaela Kaprálková, M.A. (02.11.2022)

Individual consultations are possible within consultation hours, communication via e-mail, or via ZOOM.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK