PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vývoj ekonomických teorií - PMNG127
Anglický název: Development of Economic Theories
Zajišťuje: Katedra managementu sportu (51-300100)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. Ing. Jiří Kraft, CSc.
Vyučující: prof. Ing. Jiří Kraft, CSc.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (25.10.2019)
Cílem předmětu je seznámit studenty se vznikem a vývojem ekonomie jako vědecké disciplíny. Předmět sleduje jednotlivé školy patřící do tzv. "hlavního proudu" ekonomie, vysvětluje metodologii a závěry, případně doporučení pro hospodářskou praxi. Pozornost je věnována rovněž významným teoriím tzv. alternativních směrů, které vycházejí z jiných předpokladů než ekonomie hlavního proudu a vyúsťují proto v nestandardní závěry a doporuční pro hospodářskou politiku. Ve výuce je pozornost věnována i myšlenkám nejvýznamnějších nositelů Nobelovy ceny za ekonomii.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (05.08.2023)

Cílem předmětu je dosáhnout znalostí propojujících předměty Mikroekonomie I. Makroekonomie I a Světová ekonomika v rámci minulých i současných ekonomických teorií. Předmět je konstituován tak, aby bylo zřejmé, která ekonomická teorie rozšířila ekonomické znalosti lidstva v určitém ekonomickém fenoménu, přičemž základem je historický pohled na ekonomické teorie a k nim jsou přiřazovány jednotlivé ekonomické fenomény.

Výstupy z učení představují nové souvislosti vědomostí, dovedností a schopností, které student v návaznosti na stanovený cíl předmětu získá.

Student po absolutoriu Vývoje ekonomických teorií umí, získá tedy vědomosti umožňující

  • chápat merkantilismus jako první systematický pokus o hledání makroekonomických souvislostí v propojení se zahraničním obchodem; student si prohlubuje znalosti o bilanci zahraničního obchodu, vlivu zahraničního obchodu na důchod, komparativních výhodách obecně i ČR;
  • chápat klasickou školu ekonomie jako první skutečnou ekonomickou teorii, kdy se ekonomie stává vědou; student si prohloubí a rozšíří znalosti o ekonomických kategoriích a zákonech, úsporové a spotřební funkci, výpočtu HDP, teorému pavučiny;
  • chápat Marxovu ekonomii jako fenomén 19. století, který dlouho ovlivňoval ekonomickou realitu ČR ve století 20.; student si prohloubí a rozšíří znalosti o tvorbě bohatství jednotlivými sektory v 21. století, o trhu práce včetně bilatelárního monopolu i historii Philipsových křivek;
  • chápat rakouskou subjektivně psychologickou školu jako základ moderní mikroekonomie; student si prohloubí a rozšíří znalosti o kardinalistické a ordinalistické teorii užitku, Gossenových zákonech i Mengerových škálách, fenoménech „maximalizace užitku“ vs. „maximalizace spotřebitelského přebytku“;
  • chápat neoklasickou školu jako fenomén potlačení sílícího dirigismu; student si prohloubí a rozšíří znalosti o vztahu krátkodobé produkční funkce a nákladových funkcí, o analýze dokonalé konkurence;
  • chápat Keynesovu ekonomii jako vynucený dirigismus posilováním monopolizace ekonomik; student si prohloubí a rozšíří znalosti o hospodářském cyklu a jeho příčinách, optimu monopolu a jeho suboptimálních stavech a důsledcích monopolizace na ekonomiky; zároveň si ukotví znalosti o důvodech fiskální a monetární expanze, a to na IS-LM a AS-AD modelech;
  • chápat monetarismus jako teorii chránící kvalitu peněz v boji s inflací; student si prohloubí a rozšíří znalosti o trhu peněz a fungování bankovní soustavy, monetární a fiskální restrikci, ale i fungování oligopolů v ekonomice;
  • chápat školu racionálních očekávání jako moderní směr zásadně ovlivňující ekonomický vývoj; student si prohloubí a rozšíří znalosti o cenných papírech, fungování burzy, o monopolistické konkurenci v komparaci s konkurencí dokonalou;
  • chápat teorii firmy jako moderní pohled na základní organizační entitu tvořící bohatství ekonomiky; student si prohloubí a rozšíří znalosti o možných cílech firmy, o Baumolově modelu, Paretově optimu i Nashově rovnováze, ale také o porovnání všech tržních struktur;
  • chápat vývoj ekonomické teorie v českých zemích jako promítnutí zahraniční ekonomické teorie do české/československé reality s významnými přínosy českých ekonomických osobností; student si prohloubí a rozšíří znalosti o magickém čtyřúhelníku ČR a jeho vývoji a o dalších základních ekonomických ukazatelích ve srovnání se zeměmi EU, ale i světem jako celkem.

Na osvojené vědomosti navazují dovednosti ve formě grafických vyjádření jednotlivých problémů spolu s jejich správnou interpretací, ale i výpočtů (např. HDP, kurzů měn, multiplikátorů) či matematických vyjádření vztahů mezi ekonomickými veličinami (např.  struktura SAC, důsledky vazeb elasticit poptávky a elasticit nabídky, úrokové míry a důchodu, cenové hladiny a důchodu).

Výše uvedené dokáže vyjádřit graficky a matematicky, tj. nakreslit, vypočítat a výsledky správně interpretovat.

Rovněž je student po absolutoriu Vývoje ekonomických teorií schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat laikům i odborníkům informace o ekonomické problematice včetně vlastních názorů na možná řešení, zejména ve vztahu k realitě ČR a EU. Do řešení jiných odborných problémů je schopen zahrnout úvahu o jejich ekonomickém rozměru, ale i historický pohled na vývoj ekonomické teorie, u ekonomických skutečností posoudit jejich etický aspekt.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (25.10.2019)

Požadavky na zápočet:

vypracování a obhajoba eseje

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (10.01.2019)

Povinná:

Sirůček, P. a kol. Hospodářské dějiny a ekonomické teorie (vývoj-současnost-výhledy). 1. vyd. Slaný: Melandrium, 2007. 511 s. ISBN 978-80-86175-03-4.

SOJKA, M. Dějiny ekonomických teorií. Praha: VŠE, 1999.

JONÁŠ, J. a kol. Oslava ekonomie - přednášky laureátů Nobelovy ceny za ekonomii. Praha: Academia, 1994.

Doporučená:

KRAFT, J., BEDNÁŘOVÁ, P., KOCOUREK, A. Mikroekonomie II. Liberec: TUL, 2013. 193 s. ISBN 978-80-7372-992-9

HOLMAN, R. Dějiny ekonomického myšlení. Praha: C. H. Beck, 1999. 541 s. ISBN 80-7179-238-1.

Blaug, M. Economic Theory in Retrospect. 5th ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. 725 s. ISBN 0-521-57701-2.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (25.10.2019)

Požadavky na zápočet:

vypracování a obhajoba eseje

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (10.01.2019)

Přednášky:

1. Historie ekonomické myšlení. Předmět zkoumání ekonomických teorií.

2. Merkantilismus. Klasická škola. Vznik a vývoj soudobé mikroekonomie.

3. Rakouská subjektivně psychologická škola.

4. Neoklasická ekonomie.

5. Teorie firmy a manažerské teorie firmy.

6. Charakteristika díla J. M. Keynese.

7. Neokeynesovská a postkeynesovská interpretace díla J. M. Keynese.

8. Monetarismus.

9. Nová klasická makroekonomie.

10. Ekonomie nabídky. Teorie veřejné volby.

11. Vývoj ekonomické teorie socialismu. Marxismus.

12. Teorie manažerského řádu. Teorie blahobytu

13. Institucionalismus, Schumpeterova teorie sociálně ekonomického rozvoje

14. Shrnutí nejvýznamnějších závěrů existujících škol pro ekonomickou praxi. Nositelé Nobelovy ceny.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK