PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ekonomie, ekonomika a management sportu - PMNG109K
Anglický název: Economy, economics and management of sport
Zajišťuje: Katedra managementu sportu (51-300100)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:20/0, Z+Zk [HS]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D.
Ing. Mgr. Daniel Opelík
Vyučující: Ing. Mgr. Daniel Opelík
doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D.
Záměnnost : PMNG109
Je neslučitelnost pro: PMNG109
Je záměnnost pro: PMNG109, PMNG156
Anotace -
Poslední úprava: Ing. Mgr. Daniel Opelík (13.01.2021)
Cílem tohoto předmětu je přiblížit studentům studijního programu Trenér problematiku obecné ekonomie, sportovní ekonomie a managementu. Tento předmět studenty seznámí s teorií mikroekonomie a makroekonomie a naváže na předmět Základy managementu sportu. Studenti tak získají dodatečné informace o sportovním managementu, které rozšíří o základní znalosti ekonomie, ekonomiky sportu či sportovního marketingu, což jim umožní následný větší rozhled. Získané poznatky budou studenti schopni využít v rámci trenérské praxe či při podílení se na chodu sportovních klubů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D. (08.11.2023)

Studenti budou schopni přemýšlet v základních ekonomických relacích aplikovaných na oblast sportu. Dále budou schopni pomáhat v rámci managementu a marketingu v klubech, ve kterých trenérsky působí. Získané dovednosti v oblasti managementu uplatní také při své trenérské praxi, což jim pomůže například lépe řídit a systematizovat tréninkové jednotky či definovat cíle.

Student po absolutoriu předmětu umí, získá tedy vědomosti umožňující:

  • analyzovat zákonitosti fungování nabídkově-poptávkového modelu v procesu dosahování tržní rovnováhy,
  • charakterizovat ekonomické chování spotřebitele a rozlišit kardinalistický a ordinalistický přístup v otázce dosahování optima (rovnováhy) spotřebitele,
  • rozlišit a charakterizovat plynutí času v mikroekonomii, definovat v tomto kontextu produkční funkci, produkční veličiny, pojetí nákladů, příjmů a zisku v ekonomii,
  • definovat a vysvětlit obsah pojmů prezentujících makroekonomické výstupy, a to v souvislosti se zdroji bohatství;
  • popsat vzájemnou vazbu a význam pojmů spotřeba, úspory a investice a identifikovat jejich stavy optima až do čtyřsektorového modelu ekonomiky;
  • vymezit fenomén peněz a fungování měny v ekonomice;
  • charakterizovat bankovní systém včetně mezinárodního trhu peněz a vysvětlit vliv bank na ekonomiku;
  • vymezit fenomén nezaměstnanosti a důsledky nedostatku pracovníků na ekonomiku, vysvětlit existenci bilaterálního monopolu na trhu práce;
  • vymezit fenomén inflace, její záporné i kladné důsledky a vazbu na nezaměstnanost;
  • analyzovat sport jako podnikání a posoudit ekonomický význam sportu
  • vyhodnotit vliv preferencí fanoušků, příjmů fanoušků, substitutů zábavy, očekávání fanoušků a populace na funkci poptávky
  • pochopit a kriticky hodnotit institucionální a organizační zabezpeční sportu v České republice
  • vysvětlit ekonomická specifika profesionálních ligových soutěží
  • popsat hlavní zdroje příjmů a strukturu výdajů profesionálních sportovních klubů
  • posoudit současný stav nerovnováhy v soutěžích v profesionálním sportu pomocí statistických a teoretických nástrojů
  • pochopit a kriticky hodnotit systém financování sportu v České republice
  • definovat obsah pojmů management, manažer, sportovní management a sportovní manažer;
  • popsat podstatu plánování, vymezit strategické plánování a analyzovat jeho strukturu pro sportovní organizace;
  • analyzovat proces organizování a vymezit rozpětí managementu, graficky znázornit modely organizačních struktur a popsat jejich výhody a nevýhody z hlediska řídícího procesu;
  • popsat proces organizace sportu v ČR
  • vytvořit model organizační struktury sportovního klubu;
  • strukturovat postup výběru pracovníka z externích i interních zdrojů;
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Ing. Mgr. Daniel Opelík (13.01.2021)

Požadavky na zápočet:

‣ Prezentace projektu

‣ Písemná verze projektu

Požadavky na zkoušku:

‣ Ústní / písemná zkouška

Literatura
Poslední úprava: Ing. Mgr. Daniel Opelík (20.01.2021)

Základní studijní literatura:

ARMSTRONG, M., TAYLOR, S., Armstrong's Handbook of Human Resource Management Practice.. 15. ed. London: Koganpage, 2020. 394 p. ISBN 978-1-78966-103-3.

FOTR, J., ŠVECOVÁ, L. a kolektiv. Manažerské rozhodování: postupy, metody a nástroje. 3.vyd. Praha: Ekopress, 2016. 474 s. ISBN 978-80-87865-33-0.

CHELLADURAI, P.. A personal journey in theorizing in sport management. Sport Management Review, 2013, 16.1: 22-28.

KRAFT, J. Ekonomie I: pro neekonomické studijní obory. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2018. 193 s. ISBN 978-80-7494-402-4.

NOVÁ, J. a kolektiv. Management, marketing a ekonomika sportu. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016.284 s. ISBN 978-80-210-8346-2.

NOVOTNÝ, J. Sport v ekonomice. Praha: Wolters Kluwer, 2011. 512 s. ISBN 978-80-7357-666-0.

ŠÍMA, J. Ekonomika evropských profesionálních fotbalových klubů a soutěží. Praha: Ekopress., 2019. 145 s.. ISBN 978-80-87865-58-3.

ŠÍMA, J. Kvalita služeb sportovních zařízení a možnosti jejího hodnocení. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2016. 113 s. ISBN 978-80-246-3326-8.

VORÁČEK, J. Public Relations ve sportovních organizacích. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2012. 71 s. ISBN 978-80-246-2027-5.

Doporučená studijní literatura:

ČÁSLAVOVÁ, E. Management a marketing sportu. 1. vyd. Praha: Olympia, 2009. 225 s. ISBN 978-80-7376-150-9.

BLAŽEK, L. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. 2. rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. 224 s. ISBN 978-80-247-4429-2.

HOE, R., SMITH, A.C.T., NICHOLSON, M., STEWART, B . Sport management: principles and applications. 5. ed. London: Routledge, 2018. 394 p. ISBN 978-0-8153-8517-2.

KUNZ, V. Sportovní marketing: CSR a sponzoring. 1. vyd. Praha: Grada, 2018. 176 s. ISBN 978-80-247-3772-0.

LUSSIER, N. R., KIMBALL, C. D. Applied sport management skills. 2. ed. Champaign: Human Kinetics, 2014. 521 p. ISBN 978-1-4504-3415-7.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Ing. Mgr. Daniel Opelík (13.01.2021)

Požadavky na zápočet:

‣ Prezentace projektu

‣ Písemná verze projektu

Požadavky na zkoušku:

‣ Ústní / písemná zkouška

Sylabus
Poslední úprava: Ing. Mgr. Daniel Opelík (20.01.2021)

1. Setkání

  • základní informace, vymezení základních ekonomických pojmů
  • poptávka, elasticita poptávky

2. Setkání

  • nabídka, elasticita nabídky
  • tržní rovnováha, tržní nerovnováhy

3. Setkání

  • makroekonomické výstupy
  • hrubý domácí produkt

4. Setkání

  • peníze, měny
  • inflace, nezaměstnanost

5. Setkání

  • analýza financování sportu
  • veřejná podpora sportu
  • organizační zajištění sportu
  • daně ve sportu

6. Setkání

  • sportovní management, vznik sportovního klubu a jeho finanční řízení
  • manažerské rozhodování

7. Setkání

  • profil, role a kompetence sportovního manažera
  • leadership

8. Setkání

  • HRM ve sportovním prostředí
  • Public Relations

9. Setkání

  • základy sportovního marketingu
  • sponzoring a darování ve sportu

10. Setkání

  • úvodní termín prezentace zápočtových projektů

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D. (06.02.2021)

V případě distanční výuky (např. COVID-19) bude k předávání informací, znalostí a odborností využito on-line komunikační platformy ZOOM (přihlášení pomocí odkazu – distribuce e-mail). Dále pro případnou distribuci materiálů či testování bude využito platformy MOODLE (přihlášení skrze SIS).

Kurz Moodle: Ekonomie, ekonomika a management sportu | prezenční studium

ZOOM přednášky:

https://cesnet.zoom.us/j/91559882468

Meeting ID: 915 5988 2468

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK