PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Aplikované intervenční programy - PLSM099N
Anglický název: Applied intervention programs
Zajišťuje: Katedra biomedicínského základu v kinantropologii (51-300200)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavel Hráský, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Pavel Hráský, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (01.11.2019)
Studijní předmět je organizačně koncipován jako propojení teoretických zásah pro tvorbu intervenčních programů a praktických dovedností – schopnost aktivně sestavit a kontrolovat průběh intervenčního programu. Studující budou vedeni tak, aby výstup z výuky předmětu směřoval k propojení a přenositelnosti teoretických znalostí do praxe. Tyto znalosti budou a jejich aplikace budou propojeny s výukou ostatních předmětů v rámci studijního programu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Pavel Hráský, Ph.D. (27.09.2023)

Výstupy z předmětu pro posluchače

 

Výstupem předmětu v semestrálního rozsahu je studenty seznámit s teoretickými základy, které vychází k rešeršních opor aktuální problematiky a praktickými aplikacemi, při kterých si posluchači vyzkouší převoditelnost do praxe.

Posluchači si při studiu ověřují dovednosti při práci s teoretickými oporami a  poskytují průběžné vyhledávání aktualizovaných poznatků, část lekcí je přímo zaměřena na konkrétní práci a orientaci v literárních oporách předmětu či nadřazeného směru.

            Praktické aplikace-cvičení-umožňují studentům vyzkoušet si přímo aplikované postupy při práci buď s modelovými, či reálnými probandy.

 

Součástí teoretického obsahu je pochopení základních determinant oboru či směru, pochopení souvislostí a aplikačních zásad pro praktické využití, jak diagnostiky, tak intervenčních postupů.

 

V rámci praktických demonstrací se uchazeči naučí vyvodit zásady pro tvorbu intervence, osvojí si postupy pro aplikaci intervence včetně všech jejích základních zásad.

V návaznosti na model intervence posluchači provedou interpretaci cílů a výstupů z proběhlé intervence a následnou rozvahu a diskuzi nad zjištěnými výsledky.

 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (01.11.2019)

lair, SN. a kol.: Physical fitness and all-cause mortality: A prospective study of healthy men and women. J Am Med Ass, 262 (17), 1989.

Bouchard, C., Shephard, RJ., Stephens, T.: Physical activity, Fitness, and Health. Champaign: Human Kinetics, 1994.

Dobrý, L.: Struktura zdravotně orientované zdatnosti. Těl Vých Sport Mlád, 64 (2), 1998.

Karasik, D., Demissie, S., Cupples, L.A., Kiel, D.P.: Disentangling the genetic determinants of human aging: Biological age as an alternative to the use of survival measures. J.Geront. 60(5), 2005.

Kučera, M.: Pohybový systém a zátěž. Praha, Grada, 1997.

KUČERA, M. AJ. Pohyb v prevenci a terapii : kapitoly z tělovýchovného lékařství pro studenty fyzioterapie. Praha: Karolinum, 1998. 196 s. ISBN 80-7184-042-4.

Nakamura, E., Moritani, T., Kanetaka, A. : Biological age versus physical fitness age. Eur.J.Appl.Physiol., 58, 1989.

Newman, A.B., Haggerty, C.L., Goodpaster, B., harris, T., Kritschevsky, S., Nevitt, M., Miles T.P., Visser, M. : Strength and muscular quality in a well-functioning cohort of older adults: The health, Aging and Body Composition Study. J.Am.Geriat.Soc., 51, 2003.

Paffenbarger, RS. - Hyde, RT. - Alvin, M. a kol.: Physical activity, all-cause mortality, and longevity of college alumni. N Engl J Med, 314, 1986.

Seguin, R., Nelson, ME. : The benefits of strenght training for older adults. American Journal of Preventive Medicine 25, 2003.

SHEPHARD, R. J. Aging, physical activity, and health. Champaign (IL): Human Kinetics, 1997. 488 s. ISBN 0-87322-889-8.

PLACHETA, Z., SIEGLOVÁ, J., ŠTEJFA, M. Zátěžová diagnostika v ambulantní a klinické praxi. Praha: Grada, 1999.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (01.11.2019)

Praktické demonstrace, vypracování kasuistiky, aktivní přístup

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (01.11.2019)

1.Identifikace a význam předmětu v rámci studijního programu

2.Definice intervenčních pohybových programů (IPP), vymezení souvislostí IPP

3.Zásady aplikace IPP, indikace a kontraindikace (z hlediska jedince, skupin populace apod.)

4.Východiska pro tvorbu IPP - individuální, skupinový přístup, analýza rizikových faktorů - jedinec/populace; individuální/skupinové

5.Ověření schopností studenta sestavit dle rešerše literatury návrh IPP

6.Schopnost studenta plánovat, monitorovat a realizovat sběr proměnných u jedinců cílové skupiny

7.Schopnost studenta vyhodnotit získaná data

8.Diagnostika: metody pro zjišťování morfologického a funkčního stavu těla (teorie/praxe)

9.Kasuistický výstup z výsledků diagnostických metod - ukázka

10.Schopnost hodnotit a navrhovat další možnosti IPP

11.Schopnost přenositelnosti výstupů do praxe, vymezení v rámci jedince, populační kohorty

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK