PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do studia výchovy ke zdraví - PLSM095
Anglický název: Introduction to study - Health education
Zajišťuje: Katedra biomedicínského základu v kinantropologii (51-300200)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Pavel Hráský, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Pavel Hráský, Ph.D.
Mgr. Jitka Marenčáková, Ph.D.
Neslučitelnost : PLSM095K
Záměnnost : PLSM095K
Je záměnnost pro: PLSM095K
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jitka Marenčáková, Ph.D. (26.01.2024)
Cílem předmětu je seznámit posluchače se studijním programem zaměřujícím se především na nefarmakologické pohybové intervence, ovlivňující zdravotní stav a životní styl jedince. Cílem předmětu semestrálního rozsahu je studenty seznámit s teoretickými základy, které vychází z rešeršních opor aktuální problematiky a praktickými aplikacemi, při kterých si posluchači vyzkouší převoditelnost do praxe. Posluchači si při studiu ověřují dovednosti při práci s teoretickými oporami a osvojují si průběžně vyhledávání aktualizovaných poznatků a orientaci v odborných zdrojích a oporách, část lekcí je přímo zaměřena na konkrétní práci a orientaci v literárních oporách předmětu či nadřazeného směru. V rámci praktických demonstrací se uchazeči naučí vyvodit zásady pro tvorbu edukativní prezentace či intervence a osvojí si postupy pro aplikaci intervence včetně všech jejích základních zásad.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jitka Marenčáková, Ph.D. (26.01.2024)

Výstupy z předmětu

Posluchači jsou po absolvování předmětu schopni:

- definovat základní determinanty oboru a směru Výchovy ke zdraví,

- pochopit a diskutovat hlubší souvislosti problematiky,

- analyzovat a kriticky porovnávat různé přístupy k tvorbě preventivních programů,

- aplikovat zásady pro praktické využití, jak diagnostiky, tak intervenčních postupů,

- vyhledat, kriticky třídit a použít relevantní odborné informace,

- vytvořit edukativní prezentaci na základě odborné literární rešerše,

- aktivně odprezentovat edukativní prezentaci.

 

 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Jitka Marenčáková, Ph.D. (26.01.2024)

Doporučená literatura:

MACHOVÁ ET AL. (2015). Výchova ke zdraví. 2. akt. vyd., Praha: Grada Publishing.

ČELEDOVÁ, L., & ČEVELA, R. (2010). Výchova ke zdraví. Vybrané kapitoly. 1. vyd., Praha: Grada Publishing.

BOUCHARD, C., SHEPHARD, R. J. & STEPHENS, T. (1994). Physical activity, fitness, and health., Champaign, IL: Human Kinetics.

BUNC, V. (2016) Obesity - Causes and Remedies. Physical Activity Review, vol. 4, s.50-56.

BUNC, V., SKALSKÁ, M. (2016) Pohybové aktivity žen a mužů středního věku - benefity a problémy. Studia Kinanthropologica, vol 17, č. 3, s. 223-233.

HEYWARD, V. H. (2010). Advanced Fitness Assessment and Exercise Prescription. Champaign, Il: Human Kinetics.

SCUDERI G. R., McCANN, P. D., BRUNO, P. J. (1997). Sports medicine - principles of primary care. St. Louis: Mosby.

SHEPHARD, R. J. (1994). Aerobic fitness and health. Human Kinetics, Champaign.

Studijní opory MOODLE:

Kurz: Úvod do studia výchovy ke zdraví (cuni.cz)

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jitka Marenčáková, Ph.D. (26.01.2024)

Obsah výuky:

1. Úvod do koncepce oboru Výchova ke zdraví

2. Zdraví a jeho determinanty, zdravotní gramotnost, podpora zdraví

3. Aktuální stav zdraví populace v ČR, v EU, ve světě

4. Rizikové chování, hypokinéza, inaktivita a jejich důsledky

5. Životní styl – zdravý způsob života

6. Aktivní životní styl

7. Možnosti prevence, techniky podporující zdraví

8. Pohybové aktivity, pohybový trénink, tělesná způsobilost

9. Pohybové aktivity, zdravotně orientovaná zdatnost

10. Pohybové aktivity, sportovně orientovaná zdatnost

11. Pohybové aktivity, zdatnost , pracovní výkonnost

12. Faktory ovlivňující realizaci pohybových aktivit

13. Pohybové programy a jejich možnosti

14. Kontrola efektu pohybových programů

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK