PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Interventional Movement Programs - PLSM087C
Anglický název: Interventional Movement Programs
Zajišťuje: Katedra biomedicínského základu v kinantropologii (51-300200)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavel Hráský, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Pavel Hráský, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (06.02.2019)
Studijní předmět je organizačně koncipován jako propojení teoretických zásah pro tvorbu intervenčních programů a praktických dovedností – schopnost aktivně sestavit a kontrolovat průběh intervenčního programu. Studující budou vedeni tak, aby výstup z výuky předmětu směřoval k propojení a přenositelnosti teoretických znalostí do praxe. Tyto znalosti budou a jejich aplikace budou propojeny s výukou ostatních předmětů v rámci studijního programu.
Cíl předmětu - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Pavel Hráský, Ph.D. (27.09.2023)

Outputs from the subject for listeners The output of the semester-long course is to acquaint the students with the theoretical foundations, which are based on the research supports of current issues and practical applications, during which the students will test their transferability into practice.During their studies, the students verify their skills in working with theoretical supports and provide an ongoing search for updated knowledge, part of the lessons is directly focused on specific work and orientation in the literary supports of the subject or superior direction.Practical applications-exercises-allow students to try directly applied procedures when working with either model or real probands. Part of the theoretical content is an understanding of the basic determinants of the field or direction, an understanding of contexts and application principles for the practical use of both diagnostics and intervention procedures. As part of practical demonstrations, candidates will learn to derive principles for the creation of an intervention, they will learn the procedures for applying the intervention, including all its basic principles.Following the intervention model, the students will interpret the goals and outputs of the intervention and then evaluate and discuss the results.

 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (06.02.2019)

BLAIR, SN.a kol. Physical fitness and all-cause mortality: A prospective study of healthy men and women. J Am Med Ass, 262 (17), 1989.

BOUCHARD, C., SHEPHARD, RJ., STEPHENS, T.: Physical activity, Fitness, and Health. Champaign: Human Kinetics, 1994.

DOBRÝ, L.: Struktura zdravotně orientované zdatnosti. Těl Vých Sport Mlád, 64 (2), 1998.

KARASIK, D., DEMISSIE, S., CUPPLES, L. A., KIEL, D. P. Disentangling the genetic determinants of human aging: Biological age as an alternative to the use of survival measures. J. Geront. 60(5), 2005.

KUČERA, M. Pohybový systém a zátěž. Praha, Grada, 1997.

KUČERA, M. AJ. Pohyb v prevenci a terapii : kapitoly z tělovýchovného lékařství pro studenty fyzioterapie. Praha: Karolinum, 1998. 196 s. ISBN 80-7184-042-4.

NAKAMURA, E., MORITANI, T., KANETAKA, A. Biological age versus physical fitness age. Eur. J.Appl.Physiol., 58, 1989.

NEWMAN, A. B., HAGGERTY, C. L., GOODPASTER, B., HARRIS, T., KRITSCHEVSKY, S., NEVITT, M., MILES T. P., VISSER, M. Strength and muscular quality in a well-functioning cohort of older adults: The health, Aging and Body Composition Study. J. Am.Geriat.Soc., 51, 2003.

PAFFENBARGER, RS. - HYDE, RT. - ALVIN, M. a kol.: Physical activity, all-cause mortality, and longevity of college alumni. N Engl J Med, 314, 1986.

SEGUIN, R., NELSON, ME. The benefits of strenght training for older adults. American Journal of Preventive Medicine 25, 2003.

SHEPHARD, R. J. Aging, physical activity, and health. Champaign (IL): Human Kinetics, 1997. 488 s. ISBN 0-87322-889-8.

PLACHETA, Z., SIEGLOVÁ, J., ŠTEJFA, M. Zátěžová diagnostika v ambulantní a klinické praxi. Praha: Grada, 1999.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (06.02.2019)

Osnova výuky:

  • identifikace a význam předmětu v rámci studijního programu
  • definice intervenčních pohybových programů (IPP), vymezení souvislostí IPP
  • zásady aplikace IPP, indikace a kontraindikace (z hlediska jedince, skupin populace apod.)
  • východiska pro tvorbu IPP - individuální, skupinový přístup, analýza rizikových faktorů - jedinec/populace; individuální/skupinové
  • ověření schopností studenta sestavit dle rešerše literatury návrh IPP
  • schopnost studenta plánovat, monitorovat a realizovat sběr proměnných u jedinců cílové skupiny
  • schopnost studenta vyhodnotit získaná data
  • diagnostika: metody pro zjišťování morfologického a funkčního stavu těla (teorie/praxe)
  • kasuistický výstup z výsledků diagnostických metod - ukázka
  • hodnotit a navrhovat další možnosti IPP

schopnost přenositelnosti výstupů do praxe, vymezení v rámci jedince, populační kohorty

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK