PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Intervenční pohybové programy - PLSM087
Anglický název: Interventional Movement Programs
Zajišťuje: Katedra biomedicínského základu v kinantropologii (51-300200)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavel Hráský, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Pavel Hráský, Ph.D.
Neslučitelnost : PLSM087K
Záměnnost : PLSM087K
Je záměnnost pro: PLSM087K
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (30.11.2018)
Studijní předmět je organizačně koncipován jako propojení teoretických zásah pro tvorbu intervenčních programů a praktických dovedností – schopnost aktivně sestavit a kontrolovat průběh intervenčního programu. Studující budou vedeni tak, aby výstup z výuky předmětu směřoval k propojení a přenositelnosti teoretických znalostí do praxe. Tyto znalosti budou a jejich aplikace budou propojeny s výukou ostatních předmětů v rámci studijního programu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Pavel Hráský, Ph.D. (08.12.2023)

 Výstupy z předmětu pro posluchače

 

Výstupem předmětu v semestrálního rozsahu je studenty seznámit s teoretickými základy, které vychází k rešeršních opor aktuální problematiky a praktickými aplikacemi, při kterých si posluchači vyzkouší převoditelnost do praxe.

Pposluchači teoreticky zvládnou definovat a vysvětlit obecný význam IPP. Dále budou umět kategorizovat, porovnat a diskutovat jednotlivé konkrétní indikace obecných i konkrétně zaměřených IPP. Výsledkem bude teoretický návrh specifickéhi či obecného-skupinového IP pro zdravou polpulaci, populaci zdravotně oslabenou či vulnerabilní populační skupinu.

Praktická část předmětu je zaměřena na cíle, kdy se posluchači naučí konkrétně vytvořit a aplikovat intervenční postup. Obsáhnou celou strukturu od návrhu po praktické předvedení PI. Praktické aplikace-cvičení-umožňují studentům vyzkoušet si přímo aplikované postupy při práci buď s modelovými, či reálnými probandy.

 

Výstupem je praktická demonstrace konkrétního IP a diskuze a závěry či míra platnosti.

 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (30.11.2018)

BLAIR, SN.a kol. Physical fitness and all-cause mortality: A prospective study of healthy men and women. J Am Med Ass, 262 (17), 1989.

BOUCHARD, C., SHEPHARD, RJ., STEPHENS, T.: Physical activity, Fitness, and Health. Champaign: Human Kinetics, 1994.

DOBRÝ, L.: Struktura zdravotně orientované zdatnosti. Těl Vých Sport Mlád, 64 (2), 1998.

KARASIK, D., DEMISSIE, S., CUPPLES, L. A., KIEL, D. P. Disentangling the genetic determinants of human aging: Biological age as an alternative to the use of survival measures. J. Geront. 60(5), 2005.

KUČERA, M. Pohybový systém a zátěž. Praha, Grada, 1997.

KUČERA, M. AJ. Pohyb v prevenci a terapii : kapitoly z tělovýchovného lékařství pro studenty fyzioterapie. Praha: Karolinum, 1998. 196 s. ISBN 80-7184-042-4.

NAKAMURA, E., MORITANI, T., KANETAKA, A. Biological age versus physical fitness age. Eur. J.Appl.Physiol., 58, 1989.

NEWMAN, A. B., HAGGERTY, C. L., GOODPASTER, B., HARRIS, T., KRITSCHEVSKY, S., NEVITT, M., MILES T. P., VISSER, M. Strength and muscular quality in a well-functioning cohort of older adults: The health, Aging and Body Composition Study. J. Am.Geriat.Soc., 51, 2003.

PAFFENBARGER, RS. - HYDE, RT. - ALVIN, M. a kol.: Physical activity, all-cause mortality, and longevity of college alumni. N Engl J Med, 314, 1986.

SEGUIN, R., NELSON, ME. The benefits of strenght training for older adults. American Journal of Preventive Medicine 25, 2003.

SHEPHARD, R. J. Aging, physical activity, and health. Champaign (IL): Human Kinetics, 1997. 488 s. ISBN 0-87322-889-8.

PLACHETA, Z., SIEGLOVÁ, J., ŠTEJFA, M. Zátěžová diagnostika v ambulantní a klinické praxi. Praha: Grada, 1999.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Pavel Hráský, Ph.D. (20.10.2020)

https://teams.microsoft.com/_#/school/files/19%3A79f753a2b6c24540b384c1328a79b391%40thread.tacv2?threadId=19%3A79f753a2b6c24540b384c1328a79b391%40thread.tacv2&ctx=channel&context=General&rootfolder=%252Fsites%252FIntervennpohybovprogramy%252FSdilene%2520dokumenty%252FGeneral

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (30.11.2018)

Osnova výuky:

  • identifikace a význam předmětu v rámci studijního programu
  • definice intervenčních pohybových programů (IPP), vymezení souvislostí IPP
  • zásady aplikace IPP, indikace a kontraindikace (z hlediska jedince, skupin populace apod.)
  • východiska pro tvorbu IPP - individuální, skupinový přístup, analýza rizikových faktorů - jedinec/populace; individuální/skupinové
  • ověření schopností studenta sestavit dle rešerše literatury návrh IPP
  • schopnost studenta plánovat, monitorovat a realizovat sběr proměnných u jedinců cílové skupiny
  • schopnost studenta vyhodnotit získaná data
  • diagnostika: metody pro zjišťování morfologického a funkčního stavu těla (teorie/praxe)
  • kasuistický výstup z výsledků diagnostických metod - ukázka
  • hodnotit a navrhovat další možnosti IPP

schopnost přenositelnosti výstupů do praxe, vymezení v rámci jedince, populační kohorty

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Pavel Hráský, Ph.D. (20.10.2020)

https://teams.microsoft.com/_#/school/files/19%3A79f753a2b6c24540b384c1328a79b391%40thread.tacv2?threadId=19%3A79f753a2b6c24540b384c1328a79b391%40thread.tacv2&ctx=channel&context=General&rootfolder=%252Fsites%252FIntervennpohybovprogramy%252FSdilene%2520dokumenty%252FGeneral

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK