|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Martin Komarc, Ph.D. (09.10.2019)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Parry Martínková, Ph.D. (13.09.2023)
Cíl předmětu: představení základních pojmů z oblasti filosofie přírody, komplexnější diskuse témat v rámci filosofie přírody, rozvoj argumentačních dovedností, rozvoj kritického myšlení. Základními výstupy učení jsou: - studenti rozumějí vybraným pojetím přírody a umí formulovat otázky na základě těchto teorií; - studenti umějí argumentovat pro a proti různým pojetím přírody; - studenti mají kritický pohled na současnou praxi outdoorových aktivit a umí je obohatit o nové prvky díky teoretickému pochopení přírody. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)
Povinná literatura: CAPRA, F. Tao fyziky. Praha: DharmaGaia, 2003. HEIDER, J. Tao vůdce. CAD Press 1997. KRATOCHVÍL, Z. Filosofie živé přírody. Praha: Herrmann a synové, 1994. KREIN, K. Nature and risk in adventure sports. In M. McNamee (Ed.), Philosophy, Risk and Adventure Sports. London: Routledge, 2007, pp. 80-93. JIRÁSEK, I. Filosofická kinantropologie: setkání filosofie, těla a pohybu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. LAO-C’. Tao te ťing. Praha: DharmaGaia, 1997. MARTÍNKOVÁ, I. Kalokagathia - harmonie duše a těla, nebo harmonie člověka? Česká kinantropologie, 2003, vol. 7, no. 1, pp. 75-81. MARTÍNKOVÁ, I. and PARRY, S. Safe Danger - On the Experience of Challenge, Adventure and Risk in Education. Sport, Ethics and Philosophy, 2017, vol. 11, pp. 75-91. NIETZSCHE, F. Lidské, příliš lidské. Praha: Oikoymenh, 2011. SKÝBOVÁ, M. Etika a příroda. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2011. TELAMA, R. Nature as motivation for physical activity. In P. Oja and R. Telama (Eds.), Sport for All. Amsterdam: Elsevier, 1991, pp. 607-615. THOREAU, H. D. Walden aneb Život v lesích. Paseka, 2006. VUOLLE, P. Nature and environments for physical activity. In P. Oja and R. Telama (Eds.), Sport for All. Amsterdam: Elsevier, 1991, pp. 597-606. Další materiály - Moodle.
Doporučená literatura: HOWE, L.A. Different Kinds of Perfect: The Pursuit of Excellence in Nature-Based Sports. Sport, Ethics and Philosophy, 2012, vol. 6, no. 3, pp. 353-368. HOWE, L.A. Remote Sport: Risk and Self-Knowledge in Wilder Spaces. Journal of the Philosophy of Sport, 2008, vol. 35, no. 1, pp. 1-16. JAMES, S.P. The Presence of Nature: A Study in Phenomenology and Environmental Philosophy. Basingstoke, Palgrave Macmillan, 2009. LOLAND, S. Outline of an Ecosophy of Sport. Journal of the Philosophy of Sport, 1996, vol. 23, pp. 70-90. NEUMAN, J. Joseph Cornell: Pedagog přírody. Gymnasion, časopis pro zážitkovou pedagogiku, 2007, vol. 8, pp. 140-143. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Martin Komarc, Ph.D. (09.10.2019)
Pravidelná docházka a aktivní účast na hodinách, prezentace v hodině na dané téma, odevzdání prezentace v písemné podobě se zapracováním zpětné vazby z hodiny. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)
Přednášky: 1. Pojetí přírody - filozofické, vědecké, pragmatické, estetické 2. Příroda a přirozenost - fyzis, problematika přírodních zákonů, příroda jako stálá změna 3. Prožitek - charakteristika prožitku, vliv přírody na naše prožívání a bytí v teď a tady, „flow experience“ 4. Taoismus - pojem „tao“, základní principy taoismu, přirozenost a metody dosahování přirozenosti 5. Etika a příroda 6. Role nebezpečí pro bytí člověka, nebezpečné aktivity. Aktivity v přírodě a problematika lidské konečnosti 7. Shrnutí
Cvičení: 1. Rozpracování jednotlivých pojetí přírody 2. Příroda v nás. Lidské, příliš lidské a nadlidské vzhledem k aktivitám v přírodě a jejich výuce 3. Harmonie a harmonizace člověka 4. Taoistické pojetí vůdce ve srovnání s běžným pojetím vůdce v naší společnosti 5. Etika a příroda - problematika hodnot ve vztahu člověka a přírody 6. Diskuse pojmů: nebezpečí, riziko, výzva, dobrodružství 7. H. D. Thoreau a jeho projekt v díle Walden aneb život v lesích |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Parry Martínková, Ph.D. (30.01.2021)
Materiály k přednáškám jsou pro studenty uloženy na Moodle 1 (pod: FTVS/Katedra základů kinantropologie a humanitních věd/Název předmětu).
V případě distanční formy výuky budou přednášky realizovány v prostředí MS Teams.
Link pro výuku v MS Teams pro akademický rok 2020/2021: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a57afb6c414fd4172bd29eb2ccb5406b0%40thread.tacv2/conversations?groupId=97d4b0d3-3c9e-4c23-a118-f760ef98818d&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 |