PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Filozofie výchovy - PKIN233N
Anglický název: Philosophy of Education
Zajišťuje: Katedra společenskovědního základu v kinantropologii (51-300000)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, KZ [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D.
Neslučitelnost : PKIN233NK
Záměnnost : PKIN233NK
Je záměnnost pro: PKIN233NK
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (04.10.2020)
Cílem výuky předmětu je osvojení hlubšího přístupu k fenoménu výchovy s cílem narušit některé běžné pedagogické stereotypy a poukázat na antinomie (post)moderní výchovy. Dalšími tematickými okruhy jsou archetypy výchovy a jejich využitelnost v současnosti, dialektika vztahu vychovávajícího (educans) a vychovávaného (educandus) etc.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (14.11.2023)

1. Studenti se orientují v základní terminologii filosofie výchovy.

2. Studenti interpretují dilemata současné antinomické edukace.

3. Studenti hlouběji prostudují jednu z antinomií současné výchovy a napíší na ni semestrální práci.

4. Studenti si osvojí esejistickou formu psaní odborných textů.

5. Studenti umějí prezentovat vlastní myšlenky k vybraným edukačním tématům.

6. Studenti dokážou komparovat vlastní poznatky s konvenujícími a/či nesouhlasnými expertními názory z rešerše a event. s nimi argumentovaně polemizovat.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (04.10.2022)

Napsat písemnou esej v rozsahu nejméně 5400 znaků (i s mezerami) a zaslat ji na adresu bednar@ftvs.cuni.cz nejpozději 31.8.2023 (ne však dříve než proběhne poslední hodina výuky!). Cca 2 str. napsat na základě vlastních úvah a zkušeností; cca 1 str. porovnat své nálezky s názory expertů oboru (včetně alespoň jedné citace fulltextového zdroje včetně konkrétní stránky). Obsahově je třeba vybrat jednu z devíti ANTINOMIÍ (nejen) postmoderní výchovy:
1. Výchova jako POMOC versus výchova jako MANIPULACE
2. MOC vychovatele versus jeho BEZMOC
3. Výchova nemá konce aneb i vychovatel je VYCHOVÁVÁN (educandus)
4. Společný nárok kultury versus jedinečnost INDIVIDUALITY
5. Výchova k POVOLÁNÍ versus výchova k LIDSTVÍ
6. MEZE a MOŽNOSTI výchovy samé
(sféra formování versus sféra svobody)
7. SYSTEMATIČNOST výchovy versus riziko PEDANTERIE
8. Škola HROU versus škola PRÁCE a STUDIA
9. Velikost IDEÁLŮ versus REALITA (materiální a/či sociální)

Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (25.09.2021)

MICHÁLEK, J. Topologie výchovy: (místo výchovy v životě člověka). Praha: Oikoymenh, 1996. Oikúmené. ISBN 80-86005-01-1.

PALOUŠ, R. Čas výchovy. Praha: SPN, 1991. ISBN 80-04-25415-2.

PATOČKA, J. Komeniologické studie I, II a III. Praha : OIKOYMENH, 1997-2003.

PELCOVÁ, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0076-5.

Pelcová, N. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Vyd. 2., přeprac. a rozš., V Portálu 1. Praha: Portál, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7367-756-5.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (04.10.2022)

Požadavky ad ZK:
a) docházka alespoň 60 %;

b) písemná esej (viz podmínky zakončení předmětu).

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (03.08.2023)

1. Filosofický přístup k fenoménu výchovy
2. Základní dimenze výchovy: kosmický, fylogenetický a ontogenetický aspekt
3. Výchovné archetypy v dějinách (doba edukační)
4. Platonská paideia
5. Křesťanské educatio
6. Výchova v kontextu Komenského "všenápravných" snah
7. Interpretace Komenského pampaedie a pansofie
8. Locke. Rousseau. Duchovědná pedagogika
9. "Škola" vs. scholé
10. Doba "postedukační" a její problémy
11. Alternativní přístupy k edukaci
12. Univerzity pro 21. století
13. Antinomie současné výchovy

Studijní opory -
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (16.08.2023)

a) prezenční výuka:

klasická přednáška s podporou PP prezentace.

b) distanční výuka:

on-line přednáška na platformě MS Teams s podporou PP prezentace;

-----------

Kurz (včetně použitých slajdů) je prezentován na platformě Moodle 2;

link: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3534
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK