PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Special Physiotherapeutical Methods II - PFYZ016C
Anglický název: Special Physiotherapeutical Methods II
Zajišťuje: Katedra fyzioterapie (51-300400)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (0)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: odhlásit z termínu zápočtu při nesplněné rekvizitě
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Dagmar Pavlů, CSc.
Kategorizace předmětu: Sport > Rehabilitace
Korekvizity : PFYZ074C
Ve slož. neslučitelnosti pro: PFYZ219C
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (25.10.2019)
The aim of the course is to extend the knowledge and skills in physiotherapeutic procedures above the obligatory subjects. The course introduces the basics of the concept according to Brügger, the Schrott method, and the Klapp approach. The main focus of the course is the analysis and practical training of selected special therapeutic procedures in the field of physiotherapy from the above-mentioned approaches.
Cíl předmětu - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (21.09.2020)

Learning Outcomes:

The aim of the course is to provide students with the knowledge, skills and general competencies so that after the completion of the course the students:

  • demonstrate knowledge of the basic principles of the concept according to Brügger, Schrott and Klapp
  • demonstrate knowledge of the principles of diagnostic procedures according to Brügger
  • demonstrate basic skills in the application of basic therapeutic procedures according to Brügger

Literatura - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (25.10.2019)

BRÜGGER, A. Lehrbuch der funktionellen Störungen desBbewegungssystems. Zollikon : Brügger; Benglen : Verlag, 2000. 503 s. ISBN 3-9520075-4-4.

KLAPP B. Das Klappsche Kriechverfahren. Stuttgart: Thieme 1990. 12. Aufl. 114s. ISBN: 3-133606123.

LEHRNET- SCHROTH CH. L. Dreidimensionale Skoliosebahandlung, Atmungs- Ortopädie-System. 6.Auflage, Urban & Fischer, 2000 ISBN 3-437-46460-4.

MULLIGAN, B. R. Manual Therapy: Nags, Snags, Mwms, Etc. Wellington : Bateson Publishing Ltd, 2014, 6th ed., ISBN 139781877520037.

SHACKLOCK, M. Clinical Neurodynamics: A New System of Neuromusculoskeletal Treatment. Butterworth-Heinemann, 2005, ISBN-10: 0750654562.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (25.10.2019)

Credit Requirements:

  • 100% attendance on practicals with active participation
Sylabus - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (25.10.2019)

1. Introduction to the concept Diagnostics and therapy of functional disorders of the locomotor system according to Brügger, concept philosophy.

2. Body posture correction in the Brügger concept.

3. Basic principles of diagnostics and therapy of the Brügger concept.

4. Application of manual therapeutic procedures targeted to affect muscle function (AEK procedures)

5. Importance of autotherapy in the Brügger concept, division of approaches.

6. Application of autotherapeutic procedures with respect to the Brügger concept using elastic strokes.

7. Application of physical therapy procedures with respect to the Brügger concept (application of hot roles).

8. Principle, indication and training of ADL procedures in the Brügger concept.

9. Demonstration of diagnostic and therapeutic approaches in practice (patient).

10. Introduction to the method according to K. Schrottová, theoretical background.

11. Application of individual diagnostic elements of the Schrott method.

12. Application of the Schrott method according to the type of diagnoses.

13. Theoretical basis of the R. Klapp method.

14. Practical application of the R. Klapp method.

Studijní opory - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (14.01.2021)

Study Aids:

  • see the „Syllabus“
  • in case of distance learning, the ZOOM (MS Teams) online platform with the support of a course in Moodle2, unless otherwise instructed by the teacher
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK