PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Occupational Therapy - PFYZ006C
Anglický název: Occupational Therapy
Zajišťuje: Katedra fyzioterapie (51-300400)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: 16 / neurčen (16)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: odhlásit z termínu zápočtu při nesplněné rekvizitě
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Bc. Doubravka Koubková
Vyučující: Bc. Doubravka Koubková
Kategorizace předmětu: Sport > Předměty širšího základu
Ve slož. neslučitelnosti pro: PFYZ219C
Anotace - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (26.09.2019)
The aim of the course is to acquaint students with the importance and the current position of occupational therapy as part of rehabilitation as a comprehensive system, including the interpretation of principles for the operation of occupational therapy. After completing the course, students will be provided with knowledge of occupational therapy procedures for selected diagnoses and will be familiar with similarities and / or differences in physiotherapeutic and ergotherapeutic approaches in given patients.
Cíl předmětu - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (19.09.2020)

Learning Outcomes:

The aim of the course is to provide students with the knowledge, skills and general competencies so that after the completion of the course the students:

  • understand the position and integration of occupational therapy as a field in the system of medical rehabilitation
  • demonstrate knowledge of the field of occupational therapy and its role in a multidisciplinary rehabilitation team
  • demonstrate knowledge of the occupational therapist's activities for individual types of disabilities
  • demonstrate orientation on diagnostic and therapeutic procedures used by an occupational therapist
  • understand the similarities and / or differences of physiotherapeutic and occupational therapy approaches in the diagnosis and therapy of patients

Literatura - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (21.06.2019)

1. RADOMSKI, M.V., TROMBLY LATHAM, C. A.: Occupational Therapy for Physical Dysfunction. Lippincott Williams and Wilkins, 7th edition, 2014

2. BOYT SCHELL, B.A., GILLEN, G., SCAFFA, M.E., COHN, E.S.: Willard and Spackman´s Occupational Therapy. Lippincott Williams and Wilkins, 12th edition, 2014

3. TAYLOR, M.C.: Evidence-Based Practice for Occupational Therapy. Oxford, Blackwell Publishing, 2007

Požadavky ke zkoušce - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (24.08.2021)

Credit Requirements:

  • participation in classes
  • proven understanding and proficiency through practical application
Sylabus - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (21.06.2019)

1. Basic terms in occupational therapy. Historical development and current status of occupational therapy. The role of the occupational therapist within a interdisciplinary team. Case study.

2. Activities of daily living (ADL) - examinations and training. Home visit.

3. Compensation aids - types, specifics of choice, possibility of their obtaining.

4. Practical use of occupational therapy - simulated disability at work in the kitchen. Use of aids.

5. Occupational Therapy for arm and hand function. Grips - types, examination and training possibilities, stimulating sensation. Demonstration of Tests- Purdue pegboard, Jamar dynamometer, Jebsen-Taylor. Sample aids for training fine and gross motor HKK and stimulating sensation.

6. Cognitive functions - examinations, training, the possibility of external aids, compensatory / adaptive approach.

7. Occupational Therapy in Geriatrics (Parkinson's disease, Alzheimer’s disease). Prevention of falls.

8. Occupational Therapy in Paediatrics. Gripping development, development of writing skills. Specification work with children. Use elements of the game in therapy.

9. Occupational therapy for inpatient. Basal stimulation. Stimulation of the senses.

10. Occupational therapy in Neurological diagnoses (stroke, TBI, MS)

11. Occupational therapy after Spinal cord injury.

12. Vocational assessment - examinations of working potential, used tests, Pre-vocational therapy. Use of PC in occupational therapy.

13. Occupational therapy in Mental health. Art and creative techniques in occupational therapy.

14. Presentation of projects.

Studijní opory - angličtina
Poslední úprava: Renáta Jandová (13.07.2023)

Study Aids:
Moodle2: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3474

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK