PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciálně pedagogické poradenství II. se zaměřením na žáky školního věku: - s tělesným postižením - ORSP18934
Anglický název: Speciálně pedagogické poradenství II. se zaměřením na žáky školního věku: - s tělesným postižením
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.04.2015)
Zvláštnosti v edukačním procesu u žáků s tělesnýma zdravotním postižením, zejména. DMO. Poradenské služby, metody a prostředky poradenské práce. Možnosti speciálněpedagogické podpory (specifika nácviku psaní, kompenzační pomůcky atd.). Volba povolání.
Cíl předmětu
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.04.2015)

V oblasti cílové skupiny dětí raného a předškolního věku s tělesným postižením představit vybrané formy speciálněpedagogické intervence (stimulace, reedukace, kompenzace) specifické pro období školního věku a podpůrná opatření pro děti se zdravotním postižením uplatňovaná v základním vzdělávání. Seznámení s aktuálními poznatky, možnostmi a postupy v podpoře, rozvoji a vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností, se sluchovým postižením, s mentálním postižením a s poruchou autistického spektra, s tělesným postižením, se zrakovým postižením (organizace výuky, speciální a didaktické pomůcky, úprava vzdělávacího obsahu apod.).

Literatura
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.04.2015)

MUKNŠNÁBLOVÁ, Martina. Péče o dítě s postižením sluchu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 128 s. ISBN 978-802-4750-347.

KNOTOVÁ, Dana. Školní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 258 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4745-022.

PEUTELSCHMIEDOVÁ, Alžběta. Logopedické poradenství: příklady a analýzy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 124 s. ISBN 978-802-4726-663.

ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 615 s., viii s. barev. obr. příl. ISBN 978-807-3673-406.

VALENTA, Milan. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 349 s. Psyché (Grada). ISBN 978-802-4738-291.

HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 217 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4730-707.

KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea, Jaroslav ŘEHŮŘEK a Ingrid MADLENER. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Editor Marie Vítková. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1999, 94 s. ISBN 80-859-3175-3.

JANKOVSKÝ, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. 2. vyd. Praha: Triton, 2006, 173 s. ISBN 80-725-4730-5.

Jucovičová, D., Žáčková, H.: Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Grada Publishing, a. s., 2010. ISBN 978-80-247-2697-7.

Mertin, V., Krejčová, L. a kol.: Problémy s chováním ve škole - jak na ně, Wolters Kluwer, 2013. ISBN 978-80-7478-026-4.

Pokorná, V.: Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování, Portál, 2010. ISBN  978-80-7367-817-3.

 

Tělesné postižení:

NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006. 159 s. ISBN 80-7367-174-3.

NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.

OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno: MU, 2011, 159 s. ISBN 978-80-210-5536-0. (k zakoupení)

VÍTKOVÁ, M. Otázky speciálně pedagogického poradenství. 2. vyd. Brno: MSD, spol. s.r.o., 2004. 261 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3.

ŠIKULOVÁ, R., MRÁZOVÁ, E., WEDLICHOVÁ, I. Pomáháme žákům s výběrem vzdělávací a profesní dráhy. Metodická příručka pro učitele základních škol. Most : Hněvín, 2007. ISBN 978-80-86654-20-1.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK