PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciálně pedagogické poradenství II. se zaměřením na žáky školního věku: - s mentálním postižením, s poruchou autistického spektra - ORSP18933
Anglický název: Speciálně pedagogické poradenství II. se zaměřením na žáky školního věku: - s mentálním postižením, s poruchou autistického spektra
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.04.2015)
Speciálněpedagogická psychopedická diagnostika a intervence se zaměřením na žáka s lehkým, středně těžkým a hlubokým mentálním postižením. Specifika edukace žáků s mentálním postižením a s PAS v období povinné školní docházky. Speciální metody práce využívané při edukaci žáků s mentálním postižením (bazální stimulace, Snoezelen terapie). Alternativní a augmentativní formy komunikace. Specifické didaktické pomůcky. Kariérové poradenství. Legislativa.
Cíl předmětu
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.04.2015)

V oblasti cílové skupiny dětí raného a předškolního věku s mentálním postižením a s poruchou autistického spektra představit vybrané formy speciálněpedagogické intervence (stimulace, reedukace, kompenzace) specifické pro období školního věku a podpůrná opatření pro děti se zdravotním postižením uplatňovaná v základním vzdělávání. Seznámení s aktuálními poznatky, možnostmi a postupy v podpoře, rozvoji a vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností, se sluchovým postižením, s mentálním postižením a s poruchou autistického spektra, s tělesným postižením, se zrakovým postižením (organizace výuky, speciální a didaktické pomůcky, úprava vzdělávacího obsahu apod.).

Literatura
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.04.2015)

MUKNŠNÁBLOVÁ, Martina. Péče o dítě s postižením sluchu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 128 s. ISBN 978-802-4750-347.

KNOTOVÁ, Dana. Školní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 258 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4745-022.

PEUTELSCHMIEDOVÁ, Alžběta. Logopedické poradenství: příklady a analýzy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 124 s. ISBN 978-802-4726-663.

ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 615 s., viii s. barev. obr. příl. ISBN 978-807-3673-406.

VALENTA, Milan. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 349 s. Psyché (Grada). ISBN 978-802-4738-291.

HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 217 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4730-707.

KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, Lea, Jaroslav ŘEHŮŘEK a Ingrid MADLENER. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Editor Marie Vítková. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1999, 94 s. ISBN 80-859-3175-3.

JANKOVSKÝ, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. 2. vyd. Praha: Triton, 2006, 173 s. ISBN 80-725-4730-5.

Jucovičová, D., Žáčková, H.: Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Grada Publishing, a. s., 2010. ISBN 978-80-247-2697-7.

Mertin, V., Krejčová, L. a kol.: Problémy s chováním ve škole - jak na ně, Wolters Kluwer, 2013. ISBN 978-80-7478-026-4.

Pokorná, V.: Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování, Portál, 2010. ISBN  978-80-7367-817-3.

 

Mentální postižení, poruchy autistického spektra:

ČERNÁ, M. A KOL.. Česká psychopedie - speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha : Karolinum. 2008. ISBN 978-80-246-1565-3.

BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU-MSD, 2005. ISBN 80-86633-373.

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2007. ISBN978-80-7315-158-4.

FRIEDMANN, Z. et al. Profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich uplatnění na trhu práce. Brno: MU, 2011. ISBN 978-80-210-5602-2.

LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.

MÜLLER, O. Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: UP, 2005. ISBN80-244-1075-3.

NOVÁKOVÁ, J. Biodromální vývoj jedinců s poruchami autistického spektra v kontextu podpory a vzdělávání. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6661-8.

OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6673-1.

PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1.

THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.

VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003, 2007, 2012. ISBN 80-7320-063-5.

VAŠEK, V. Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava: SPN, 1992.

VALENTA, M. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Část II. Diagnostické domény pro žáky s mentálním postižením. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3055-3.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK