PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Poradenství etopedie - ORSP18927
Anglický název: Poradenství etopedie
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.04.2015)
Vypracování a realizace speciálně pedagogických a terapeutických programů zaměřených na specifické potřeby jednotlivých klientů. Výchovně vzdělávací činnost zaměřená na předcházení poruchám chování nebo jejich nápravu a sociálně rehabilitační činnost. Poradenská činnost zaměřená na předcházení vzniku negativních jevů, případně na prohlubování již vniklých poruch chování. Poskytování specifických terapeutických přístupů, které souvisejí s některými diagnózami, např. ADHD, ADD, SPU a dalších. Terapeuticko výchovné poradenství v oblasti závislostního chování. Na terapii a poradenství dětí a mladistvých zneužívajících návykové látky jsou více zaměřené konkrétní výchovné ústavy. Cílené terapeuticko výchovné programy pro klienty, u nichž je velké riziko vzniku sociálně patologických jevů. Významná poradenská pracoviště: Pedagogicko psychologická poradna (programy PPP jsou uvedeny v jiném kurzu). Střediska výchovné péče (existence a činnost SVP vymezena zákonem č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních). Poradenství a preventivně výchovná činnost SVP: v -odděleních ambulantních, -odděleních celodenních (denní stacionář), -odděleních lůžkových (internátní). SVP spolupracuje: -se zákonnými zástupci, -se školou, -s orgány sociálně právní ochrany dětí, -případně s dalšími organizacemi. V SVP poskytuje poradenství speciálně pedagogické a psychologické speciálně pedagogická a pedagogicko psychologická diagnostika poruch chování a sociálního vývoje, sociální diagnostika zaměřená na příčiny poruch chování a sociálního vývoje, komplexní psychologická diagnostika osobnosti. Na základě novely zákona č.333/2012 Sb. je v těchto zařízeních možné realizovat i ústavní výchovu. SVP poskytuje poradenskou pomoc klientům, kteří se ocitli v tíživých životních situacích a vytváří podmínky pro předcházení vzniku negativních jevů. Na základě výsledků vyšetření a průběhu dosavadní péče v oddělení celodenním, internátním, případně ambulantním doporučuje další formu péče. V internátním oddělení je klientům poskytována nepřetržitá výchovně vzdělávací péče. Účelem střediska je poskytování poradenských služeb nejen dětem a mladistvým, ale i jejich zákonným zástupcům s cílem návratu do rodiny. Průběh ústavní výchovy a návazné služby. Dítěti je poskytována individuální podpora pro jeho komplexní rozvoj a příprava na samostatný život. Při realizaci ústavní výchovy jsou vytvářeny podmínky pro spolupráci s rodinou dítěte nebo náhradní rodinou a příslušnými subjekty. Dítěti je poskytováno poradenství při plánovaném umístění, případně přemístění z jednoho zařízení do druhého. Pokud je to ovšem možné maximálně eliminovat přemisťování dítěte v rámci výkonu ústavní výchovy. V případě dobrovolného pobytu musí dohoda obsahovat jeho konkrétní cíle. Zařízení zpracuje diagnostické přístupy, výchovně terapeutický a vzdělávací plán. O rea-lizovaných opatření ve výchově se vede záznam a je součástí osobního spisu dítěte. Je realizován program rozvoje osobnosti dítěte s důrazem na prevenci rizikového chování nebo prohlubování již vzniklých poruch chování. Cílem je vedení dítěte k zodpovědnosti za vlastní chování a vedení k samostatnému rozhodování. Před odchodem z ústavní výchovy, případně z náhradní rodinné péče do samostatného života je poskytováno poradenství, zejména v oblasti vzdělávání, zaměstnání, bydlení, možnostech finanční podpory a jiných forem sociálního poradenství. Zařízení poskytuje poradenství a následnou podporu pro mladistvé a mladé dospělé i po odchodu z ústavu s důrazem na respektování individuálních potřeb jedince.
Cíl předmětu
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.04.2015)

Seznámit s poradenstvím ve střediscích výchovné péče, v ústavní a ochranné výchově, po odchodu z ústavní a ochranné výchovy, při umístění v náhradní rodinné péči.

Literatura
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.04.2015)

Zákon č. 109/2002 Sb.

Novela zákona 383/2005 Sb.

Novela zákona 333/2012 Sb.

Vyhláška MŠMT č. 458/2005 Sb.

(Návrh standardů ústavní a ochranné výchovy - v přípravě)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK