PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Poradenství SPU - ORSP18926
Anglický název: Poradenství SPU
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.04.2015)
Rozvoj dílčích funkcí podmiňujících úspěšné osvojování školních dovedností (sluchová diferenciace, sluchová analýza a syntéza, sluchová paměť, jemná motorika, grafomotorika, vnímání tělesného schématu, prostorová a pravolevá orientace, zraková diferenciace, zraková analýza a syntéza, zraková paměť, intermodalita, serialita) - podpůrné programy, metodické materiály. Metody výuky počátečního čtení a psaní a SPU (analyticko-syntetická metoda, genetická metoda, metoda Sfumato-Splývavé čtení, globální metoda a projevy SPU). Obecné zásady reedukace SPU: Vybrané metody a postupy reedukace dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie. Alternativní přístupy k reedukaci SPU. Podpůrná opatření pro žáky s SPU na prvním a druhém stupni ZŠ (úpravy obsahu, metod a forem vzdělávání, speciální didaktické, kompenzační a reedukační pomůcky a programy a možnosti jejich využití v rámci výuky apod.) Možnosti zprostředkování učiva respektující preferované učební styly žáka. Specifika výuky cizích jazyků u žáků s SPU. Podpora začlenění žáka s SPU v žákovském kolektivu. Možnosti zmírňování dopadů snížené školní úspěšnosti na sebepojetí žáků s SPU. Hodnocení a klasifikace žáků s SPU. Spolupráce s rodinou žáka při reedukaci a domácí přípravě žáka.
Cíl předmětu
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.04.2015)

Předmět studenty vybaví podstatnými znalostmi v oblasti intervence u žáků se specifickými poruchami učení. Cílem je zvýšení kompetencí v oblasti reedukace a kompenzace SPU a také v oblasti aplikace podpůrných opatření ve vzdělávání žáka s SPU.

Literatura
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.04.2015)

JOŠT.  J. Čtení a dyslexie. Praha, Grada, 2011.

JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H.: Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada Publishing, a. s., 2010.

JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., SOVOVÁ, H.: Specifické poruchy učení na 2. Stupni základních škol. Praha: Nakladatelství D + H, 2007.

JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H.: Metody reedukace specifických poruch učení - Dyslexie. Praha: Nakladatelství D + H, 2006.

JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H.: Metody reedukace specifických poruch učení - Dysortografie. Praha: Nakladatelství D + H, 2008.

KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J.: Školní hodnocení žáků a studentů. Praha: Portál, 2008.

NOVÁK, J. Dyskalkulie - pracovní listy. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2003.

NOVÁK, Josef. Dyskalkulie: metody rozvoje základních početních dovedností. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2010.

POKORNÁ, V.: Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010.

POKORNÁ, V.: Cvičení pro žáky se specifikou poruchou učení. Praha: Portál, 2011.

SINDELAR, B.: Deficity dílčích funkcí, Brno: Psychodiagnostika, 2007.

SINDELAROVA. B.: Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 2013.

SWIERKOSZOVá, J. Specifické poruchy chováni - diagnostika, reedukace. Ostrava: Ostravská univerzita, 2006.

ZELINKOVÁ, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001.

ŽÁČKOVÁ,  H.,  JUCOVIČOVÁ, D.: Metody hodnocení a tolerance žáků s SPU. Praha: Nakladatelství D + H, 2006.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (02.02.2019)

Písemný test, otevřené i uzavřené otázky, dle probíraných témat a doporučené literatury. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK