PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciálně pedagogické poradenství I. se zaměřením na děti raného a předškolního věku - se sluchovým postižením, - ORSP18922
Anglický název: Speciálně pedagogické poradenství I. se zaměřením na děti raného a předškolního věku - se sluchovým postižením,
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.04.2015)
Etiologie a diagnostika sluchových poruch a vad, diagnostické. Kompenzace sluchového postižení. Služby a typy poradenských zařízení.
Cíl předmětu
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.04.2015)

V oblasti cílové skupiny dětí raného a předškolního se sluchovým postižením představit vybrané formy speciálněpedagogické intervence. Raná intervence, všestranná podpora vývoje, stimulace, reedukace, kompenzace specifické pro danou věkovou skupinu. Podpůrná opatření pro děti se zdravotním postižením uplatňovaná v předškolním vzdělávání. Charakteristika poradenských služeb pro děti s narušenou komunikační schopností, se sluchovým postižením, s mentálním postižením a s poruchou autistického spektra, s tělesným postižením, se zrakovým postižením.

Literatura
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.04.2015)

OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením: Early support and intervention for children with disabilities. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 s. ISBN 978-802-1058-804.

STRAßMEIER, Walter. 260 cvičení pro děti raného věku: soubor cvičení pro děti s nerovnoměrným vývojem a děti handicapované. Vyd. 3. Překlad Petr Kuba. Praha: Portál, 2011, 291 s. ISBN 978-807-3678-807.

 

Sluchové postižení:

DOLEŽALOVÁ, L., HRICOVÁ, L. Raná intervence u dětí se sluchovým postižením a u dětí s hluchoslepotou. In OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z. et al. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vydání. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-5880-4.

HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. ISBN 80-7216-213-6.

HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.

HORÁKOVÁ, R. Důležitost včasného odhalení sluchového postižení u dětí raného věku a zajištění efektivní péče. In Gabarík, M., Melikant, M., Slovák, T. Špeciálna pedagogika na Slovensku v kontexte rokov 1967 - 2012. Bratislava: IRIS, Vydavateľstvo a tlač, s. r. o., 2012. ISBN 978-80-89256-94-5.

LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7.

ŠLAPÁK, I. a kol. Dětská otorinolaryngologie. Praha: Mladá fronta a. s., 2013. ISBN 978-80-204-2900-1.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK