PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciálně pedagogické poradenství I. se zaměřením na děti raného a předškolního věku: - s narušenou komunikační schopností - ORSP18921
Anglický název: Special-Educational Counseling II. Focused on School-Age Pupils with Speech and Language Disorders
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.04.2015)
Teoretické znalosti z oblasti vývoje řeči a narušené komunikační schopnosti dětí. Diagnostické nástroje k určování a posuzování vývoje řeči. Seznámení se se specifiky při diagnostice jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti (narušeného vývoje řeči, poruch artikulace, poruch fluence řeči, poruch zvuku řeči a dalších).
Cíl předmětu
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.04.2015)

V oblasti cílové skupiny dětí raného a předškolního věku s narušenou komunikační schopností představit vybrané formy speciálněpedagogické intervence. Raná intervence, všestranná podpora vývoje, stimulace, reedukace, kompenzace specifické pro danou věkovou skupinu. Podpůrná opatření pro děti se zdravotním postižením uplatňovaná v předškolním vzdělávání. Charakteristika poradenských služeb pro děti s narušenou komunikační schopností, se sluchovým postižením, s mentálním postižením a s poruchou autistického spektra, s tělesným postižením, se zrakovým postižením.

 

Literatura
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.04.2015)

OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením: Early support and intervention for children with disabilities. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 s. ISBN 978-802-1058-804.

STRAßMEIER, Walter. 260 cvičení pro děti raného věku: soubor cvičení pro děti s nerovnoměrným vývojem a děti handicapované. Vyd. 3. Překlad Petr Kuba. Praha: Portál, 2011, 291 s. ISBN 978-807-3678-807.

 

Narušená komunikační schopnost:

BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: ComputerPress, a.s., 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.

BOČKOVÁ, B. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5609-1.

BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: GradaPublishing, a.s., 2012. ISBN 978-80-210-4454-8.

BYTEŠNÍKOVÁ, I. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: MU, 2007. ISBN 978-80-210-4454-8.

HARTMANN, B., LANGE, M. Mutismus v dětství, mládí a dospělosti. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-021-8.

KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: GradaPublishing, 2006. ISBN 80-247-1110-9.

KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika  předškoláka - správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2002.

KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie - patlavost: vady a poruchy výslovnosti. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Beakra, 2013. ISBN 978-80-903863-1-0.

LECHTA, V. Koktavost. Komplexní přístup. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-867-8.

LECHTA, V. a kol. Terapia narušenej komunikačnej schopnosti. Martin: Osveta, 2002. ISBN 80-8063-092-5.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (13.06.2018)

V oblasti cílové skupiny dětí raného a předškolního věku s narušenou komunikační schopností představit vybrané formy speciálněpedagogické intervence. Raná intervence, všestranná podpora vývoje, stimulace, reedukace, kompenzace specifické pro danou věkovou skupinu. Podpůrná opatření pro děti se zdravotním postižením uplatňovaná v předškolním vzdělávání. Charakteristika poradenských služeb pro děti s narušenou komunikační schopností, se sluchovým postižením, s mentálním postižením a s poruchou autistického spektra, s tělesným postižením, se zrakovým postižením.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (11.09.2017)

Studenti zpracují kazuistiku dítěte v předškolním věku, zaměří se na možnosti podpory rozvoje komunikativních schopností a dovedností dítěte. Poradenství pro pedagogy předškolních zařízení i rodiče.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK