PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodologie II. (sppg diagnostika ve vztahu k nejčastějším typům zdravotního postižení /znevýhodnění) - ORSP18920
Anglický název: Metodologie II. (sppg diagnostika ve vztahu k nejčastějším typům zdravotního postižení /znevýhodnění)
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.04.2015)
Specifické poruchy učení a chování: Zásady a principy diagnostiky, diferenciální diagnostika, diagnostická kritéria pro SPU/CH, vývojové hledisko diagnostiky (diagnostika rizika SPU/CH v předškolním věku, diagnostika žáků 1. a 2. stupně ZŠ, diagnostika v období adolescence a dospělosti). Diagnostika sekundárních dopadů na osobnost žáka. Diagnostické nástroje - přehled, možnosti a limity jejich užití. Motorické postižení s akcentem na poruchy hybnosti: Speciálně pedagogická diagnostika u osob s tělesným postižením z hlediska věku, diferenciální diagnostika, diagnostika motorických funkcí, přehled nástrojů a diagnostických přístupů, možnosti a limity diagnostických metod. Zrakové postižení: Speciálně pedagogická diagnostika u osob se zrakovým postižením z hlediska věku, diagnostika stupně postižení, diagnostika motorického a sociálního vývoje, přehled nástrojů a diagnostických přístupů, možnosti a limity diagnostických metod. Narušená komunikační schopnost: Speciálně pedagogická diagnostika u osob s narušenou komunikační schopností, diferenciální diagnostika narušené komunikační schopnosti, diagnostika vývoje řeči, narušeného a opožděného vývoje řeči, symptomatické poruchy řeči, přehled nástrojů a diagnostických přístupů, možnosti a limity diagnostických metod. Sluchové postižení: Speciálně pedagogická diagnostika u osob se sluchovým postižením z hlediska věku, diagnostika stupně postižení, diagnostika řeči a komunikativních dovedností u osob se sluchovým postižením, přehled nástrojů a diagnostických přístupů, možnosti a limity diagnostických metod. Mentální postižení: Speciálně pedagogická diagnostika u osob s mentálním postižením, diferenciální diagnostika, diagnostika řečového vývoje, sociálních dovedností, myšlení u osob s mentálním postižením, přehled nástrojů a diagnostických přístupů, možnosti a limity diagnostických metod. Pervazivní vývojové poruchy (autismus, Aspergerův syndrom aj.): Speciálně pedagogická diagnostika u osob s autismem, diferenciální diagnostika, přehled nástrojů a diagnostických přístupů, možnosti a limity diagnostických metod. Poruchy chování: Speciálně pedagogická diagnostika u osob s poruchami chování, diferenciální diagnostika, přehled nástrojů a diagnostických přístupů, možnosti a limity diagnostických metod.
Cíl předmětu
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.04.2015)

V každé z oblastí diagnostiky seznámit s užívanými metodami speciálně pedagogické diagnostiky, ať už se jedna o metody založené na kvantifikování (testy speciálních schopností, testy osobnosti, didaktické testy) či metody kvalitativní (pozorování, rozhovor, včetně anamnestického).

Literatura
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.04.2015)

Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-IV-TR.. Washington, DC: American Psychiatric Association, 2000.

CIMLEROVÁ, P., CHALUPOVÁ, E., POKORNÁ, D. Diagnostika specifických poruch učení u  adolescentů a v dospělosti. Praha: IPPP, 2007.

HANÁK, P a kol. Diagnostika a edukace dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Praha: IPPP, 2005.

Hort, V., Hrdlička, M., Kocourková, J., Malá, E., a kol. Dětská a adolescentní psychiatrie.

KIRBIOVÁ, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000.

Klenková, J. Logopedie I. Brno: Paido 2000.

Krejčířová, D. Diagnostika autismu. Praha: IPPP ČR, 2000.

KREJČÍŘOVÁ, D. Autismus VII. - Diagnostika poruch autistického spektra. Praha: IPPP, 2003.

KUCHARSKÁ, A. a kol. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve speciálně pedagogických centrech. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007.

KUCHARSKÁ, A. a kol. Diagnostika specifických poruch učení. In kol. Obligatorní diagnózy v PPP. Praha: IPPP, 2007.

Kucharská, Anna. Riziko dyslexie - pregramotnostní dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách. Praha: PedF UK, 2014.

Květoňová - Švecová, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 1998.

LAZAROVÁ, B. Prediktivní baterie čtení: Andre Inizan. Praha: IPPP ČR, 1999.

Lechta, V. Symptomatické poruchy řeči. Praha, Portál: 2002.

Lechta, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003.

Lechta, V. Koktavost. Praha: Portál, 2005.

MATĚJČEK, Z. a kol. Zkouška čtení. Bratislava: Psychodiagnostika, 1987.

MATĚJČEK, Z. Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany: H + H, 1995.

MATĚJČEK, Z., VÁGNEROVÁ, M. (ed.). Sociální aspekty dyslexie. Praha: UK Karolinum 2006.

MERTIN, V.; KUCHARSKÁ, A. Od diagnostických kritérií specifických poruch učení k poskytování péče všem potřebným dětem. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007.

MERTIN, V. Reakce na intervenci - nové kritérium při diagnostice specifických poruch učení. Pražské sociálně vědní studie, 2007.

Monatová, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Paido: Brno, 2000.

NOVÁK, J. Vyšetření matematických schopností u dětí. Brno: Psychodiagnostika, 1997.

NOVÁK, J. Diagnostika specifických poruch učení v českém jazyce. Psychodiagnostika: Brno, 2002.

OPEKAROVÁ, O., ŠEDIVÁ, Z. Psychologická diagnostika u žáků s poruchami autistického spektra ve speciálně pedagogických centrech. Praha: IPPP ČR, 2006.

POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997.

Přinosilová, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno: MU, 1997.

PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice v období raného a předškolního věku.  Praha: IPPP, 2002.

SVOBODA, M.; KREJČÍŘOVÁ, D.; VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2002.

Škodová, E., Jedlička. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2004.

ŠVANCAROVÁ, D., KUCHARSKÁ, A. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha: Scientia, 2001.

Vágnerová, M., Klégrová, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008.

Vítková, M.  Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999.

Vítková, M.  Paradigma somatopedie. MU, Brno 1998.

Vojtova, V. Kapitoly z etopedie I.: Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy Univerzity v Brně, 2004.

ZAPLETALOVÁ, J. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v pedagogicko-psychologických poradnách. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007.

ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací plán. Praha: Portál, 2001.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK