PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychometrie, statistiky - ORSP18918
Anglický název: Psychometrie, statistiky
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.04.2015)
Základní pojmy psychometrie: Teoretické základy psychometrie při tvorbě psychodiagnostických metod, princip měření, vytváření norem (percentily). Předmět navazuje na Metodologii I. - výzkumnou. Kvantitativní diagnostika: Kvantitativní přístup k diagnostice, proces testování. Standardy pro testování, požadavky na testové metody (validita, reliabilita, objektivita), proces standardizace, položková analýza, aj. Principy vytváření nových diagnostických nástrojů (testy, dotazníky, posuzovací stupnice), adaptace testů, restandardizace. Využití stávajících nástrojů psychologické diagnostiky speciálními pedagogy, oblasti diagnostiky, ve kterých se může speciální pedagog spolupracovat s psychologem na diagnostice (diagnostika školní zralosti, diagnostika speciálních schopností, diagnostika třídy, diagnostika rodiny aj.). Kvalitativní diagnostika: Kvalitativní přístup k diagnostice, specifika pozorování v terénu, rozhovoru, analýzy produktů; práce s dokumenty formálními i neformálními ve speciálně pedagogické praxi. Požadavky na metody kvalitativní diagnostiky (objektivita, validita, reliabilita), prostředky jejich zvyšování. Možnosti i omezení kvalitativních metod, příprava jejich použití, analýza a interpretace údajů, práce s datovým materiálem. Diagnostický proces: Zásady, principy a etapy diagnostiky (zakázka, sběr dat, formulace hypotézy, příprava diagnostického postupu - výběr vhodných metod, interpretace výsledků, závěr - diagnostický nález, doporučení, prognóza). Diagnostické přístupy ve školských poradenských zařízeních, konkretizace zakázek (ve školním poradenském pracovišti, pedagogicko-psychologické poradně, speciálně pedagogickém centru a středisku výchovné péče, ve shodě se současnou legislativou, vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školství, ve znění navazujících předpisů). Při konkretizaci zakázek bude kladen důraz na jednotlivá věková období a diagnostika na jednotlivých pracovištích bude pojímána v systémovém kontextu (aktéři diagnostiky, spolupráce mezi psychologem a speciálním pedagogem, spolupráce mezi klientem a jeho rodinou - školským poradenským zařízením - školou - dalšími odbornými institucemi, např. ve zdravotnictví). Dynamická diagnostika: Základní pojmy, rozdíl mezi statickou a dynamickou diagnostikou, formy a prostředky dynamické diagnostiky, využití diagnostiky pro intervence.
Cíl předmětu
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.04.2015)

Porozumění principům diagnostických postupů, seznámení s psychodiagnostickými metodami, jejich užitím i tvorbou.

Literatura
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.04.2015)

Džuka, P. Základy psychometrie a teórie testov. Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, FF, 2006.

HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2006.

HRABAL, V., LUSTIGOVÁ, L., VALENTOVÁ, L. Testy a testování ve škole. Praha: UK, 1994.

Charamza, P., Hanousek, J. Moderní metody zpracování dat - statistika pro každého. Praha: Grada, 1991.

KUCHARSKÁ, A. a kol. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve speciálně pedagogických centrech. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007.

Plocki, A., Tlustý, P. Pravděpodobnost a statistika pro začátečníky a mírně pokročilé. Praha: Prometheus, 2007.

Přinosilová, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno: MU, 1997.

Říčan, P. Úvod do psychometrie.  Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy, 1977.

Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha: Testcentrum, 2001.

Strassmeier, W. 260 cvičení pro děti raného věku. Praha: Portál, 1996.

Škaloudová, A. Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998.

Urbánek, T., Denglerová, D., Širůček, J. Psychometrika: měření v psychologii. Praha: Portál, 2011.

VÍTKOVÁ, M. (Ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství: Základy, teorie, praxe. Brno : Paido, 2003.

Walker, I., Novák, O. Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada, 2013.

ZAPLETALOVÁ, J. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v pedagogicko-psychologických poradnách. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK