PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika III. (znevýhodněného člověka s poruchami chování, se specifickými poruchami učení) - ORSP18903
Anglický název: Speciální pedagogika III. (znevýhodněného člověka s poruchami chování, se specifickými poruchami učení)
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D.
doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.04.2015)
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s poruchami chování: Uvedení do problematiky etopedie jako vědního a studijního oboru, seznámení se základní etopedickou terminologií, vymezení poruch chování. Zaměřuje se na vznik psychické deprivace, souvislost s ústavní a ochrannou výchovou, projevy a důsledky psychické deprivace, chronické frustrace, konfliktní a stresové situace. Vliv traumatu a stresu u závislostního chování. Patogenní komunikační techniky. Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se specifickými poruchami učení: Posluchači budou seznámeni s teoretickými aspekty problematiky specifických vývojových poruch (učení i chování). Těžištěm tohoto bloku jsou dva tématické okruhy. Prvním z nich je zakotvení problematiky specifických poruch učení a chování do kontextu budování školních dovedností i jejich problémů. Ne všechny obtíže dětí při budování školních dovedností mají specifické pozadí, posluchači budou identifikovat různá pozadí školních obtíží. Problémy v rozvoji školních dovedností (trivium) jsou narušujícím faktorem rozvoje gramotnosti. Druhým tematickým okruhem budou již teoretické aspekty problematiky specifických poruch učení a chování. Důraz bude dáván na postižení historických zdrojů, budou představeny jednotlivé školy, které se zasloužily o formování poznání o mechanismech a příčinách SPUCH, posun v klasifikačních schématech (MNK 10 a 11, DSM IV a V). Současný systém péče o žáky s SPU, aktuální problémy a možnosti systémového řešení. Seznámení s vývojovými trendy v problematice specifických poruch učení v České republice. Důraz bude dáván na postižení společenských vlivů, které mají dopad na formy uskutečňované péče a vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení a na kritická místa problematiky, která se v současnosti jeví jako potřebná změn, s důrazem na úkolu poradenského systému ve školství. Problematika specifických poruch učení bude prezentována z vývojového a sociálně psychologického hlediska. V posledních letech došlo k odklonu pojetí, které ukotvovalo specifické poruchy učení a chování pouze do období mladšího školního věku a všímalo si obtíží jen z hlediska školní úspěšnosti. Bude sledován současný stav poznání, vývojový kontext té které poruchy, začlenění specifických poruch učení a chování do školského kontextu a zdůrazňován interdisciplinární přístup k řešení problematiky. Těžištěm výuky budou dvě témata. V prvním z nich bude problematika specifických poruch učení studována z hlediska vývojových etap, příp. hlavních vývojových obtíží daného období, s postižením charakteristických zvláštností jednotlivých typů SPUCH v daném věku. Druhá oblast si bude všímat sociálních kontextů SPUCH (sekundární psychosociální obtíže, dopad na žáka, vlivy v rodině, dopad SPU na postavení žáka ve třídním kolektivu, vrstevnické skupině aj.)
Cíl předmětu
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.04.2015)

Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s poruchami chování:

Uvedení do problematiky osob s poruchami chování, současné trendy.

Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se specifickými poruchami učení:

Umět se orientovat v problematice specifických poruch učení a užívat základní metody reedukace žáků

Literatura
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.04.2015)

Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s poruchami chování:

Helus, Z. Psychologické problémy socializace osobnosti. Praha : SPN.

Langmeier, J., Matějček, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha : Avicenum, 1963, 1974. Praha: Karolinum, 2012.

Vodáčková, D. a kol. Krizová intervence. Praha : Portál, 2002.

Kalina, K. a kol. Drogy a drogové závislosti 1: Mezioborový přístup. Praha: Úřad vlády ČR, 2003.

Kalina, K. a kol. Drogy a drogové závislosti 2: Mezioborový přístup. Praha: Úřad vlády ČR, 2003.

Langmeier, J., Matějček, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha : Avicenum, 1963, 1974. Praha: Karolinum, 2012.

Matějček, Z. a kol. Náhradní rodinná péče. Praha : Portál, 1999.

MKN-10 Mezinárodní klasifikace nemocí. Praha: Psychiatrické centrum, 2000. ISBN 80-85121-44-1. Aktualizace 2012.

Rotgers, F. a kol. Léčba drogových závislostí. Praha: Grada Publishing, 1999.

Slomek, Z. Etopedie. 1. vyd. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-84-6.

Černíková, V. Sociální ochrana. Praha: Policejní akademie, 2005.

Heller, J., Pecinovská, O. Závislost známá neznámá. Praha: Grada Publishiong, 1996.

Helus, Z. Psychologické problémy socializace osobnosti. Praha: SPN.

Hort, V., Hrdlička, M, Kocourková, J., Malá, E. a kol. Dětská a adolescenční psychiatrie. Praha: Portál, 2000.

Jedlička, R., Koťa, J. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.

Presl, J. Drogová závislost. 2. vyd., Praha:MAXDORF,1995.

Smolík, P. Duševní a behaviorální poruchy. Průvodce klasifikací. Nástin nozologie. Diagnostika. Praha: MAXDORF s.r.o., 1996. ISBN 80-85800-33-0.

Škoviera, A. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007.

Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-678-0.

Vodáčková, D. a kol. Krizová intervence. Praha: Portál, 2002.

Zákon č. 40/2009 Sb., Trestní zákon.

Zákon č. 109/2002 Sb., novela č. 333/20012 Sb., Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.

Zákon č. 218/2003 Sb., Zákon o soudnictví ve věcech mládeže.

 

Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se specifickými poruchami učení:

JOŠT, J. Čtení a dyslexie. Praha: Grada, 2011.

KIRBIOVÁ, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000.

MATĚJČEK, Z. Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany: H + H, 1995.

MERTIN, V. Fonologický model poruch čteni. In Psychologické problémy člověka v měnícím se světě I. Acta universitatis carolinae. Philosophica et historica. Studia psychologica IX. Praha: UK Karolinum, 2001, s. 165-174.

MICHALOVÁ, Z. Didaktogenní poruchy učení u dětí. In Specifické poruchy učení a chování. Sborník 2000. Praha: Portál, 2000, s. 102-110.

NOVÁK, J. Dyskalkulie: specifické poruchy počítání. Litomyšl: Augusta, 1997.

POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997.

REID, G. Dyslexia. New York: John Wiley & Sons, 1999.

RIEFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1999.

SNOWLING, M.J. Dyslexia. Blackwell Publisher, 2001.

VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005.

ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003.

KUCHARSKÁ, A. Specifické poruchy učení v systému pedagogicko-psychologického poradenství. Pedagogika, 1996, mimořádné číslo. Psychologické služby škole.

KUCHARSKÁ, A. (ed.). Specifické poruchy učení a chování. Sborník l996, 1997/98, 1999, 2000, 2005.

KUCHARSKÁ, A. Prevence, intervence a terapie specifických poruch učení. In Hadj-Moussová, Z. (ed). Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2003, s. 116-155.

KUCHARSKÁ, A., Mrázková, J., Wolfová, R., Tomická, V. Školní speciální pedagog. Praha: Portál, 2013.

MATĚJČEK, Z. Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany: H + H, 1995.

MATĚJČEK. Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991.

ZAPLETALOVÁ, J. a kol. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v pedagogicko-psychologických poradnách. Praha, IPPP ČR, 2006. 

KUCHARSKÁ, A. Nespecifické výukové problémy. In Pedagogicko-psychologické poradenství I. Vybrané problémy. Praha: UK PedF, 2005.

KUCHARSKÁ, A. Riziko dyslexie. Zpravodaj Pedagogicko-psychologické poradenství: Etika v péči o klienta. Praha: IPPP ČR, 2007, č. 48, s. 28-44.

KUCHARSKÁ, A. Riziko dyslexie. Pregramotnostní schopnosti a dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách. Praha: PedF 2014, 2014.

MATĚJČEK, Z., VÁGNEROVÁ, M. (ed.). Sociální aspekty dyslexie. Praha: UK Karolinum 2006.

MERTIN, V. Podpora a rozvoj čtenářských dovedností v předškolním věku. In Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003, s. 121-130.

MERTIN, V. Přínos rodiny k rozvoji čtenářských dovedností u dětí. In Šulová, L., Zaouche-Gaudron, C. (Eds.). Předškolní dítě a jeho svět. Praha: Karolinum, 2003b, s. 295-310.

MERTIN, V. Studenti s poruchami učení na vysoké škole. Pražské sociálně vědní studie, 2007, no. 19.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK