PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodologie I (výzkumná) - ORSP18900
Anglický název: Metodologie I (výzkumná)
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.04.2015)
Témata: Východiska a principy kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Věda, paradigmata, filosofická východiska, induktivní a deduktivní postup, koncepty a pojmy, role hypotéz, vzorkování, validita výzkumu. Porovnání kvalitativních a kvantitativních postupů. Etické aspekty výzkumu. Kvantitativní výzkum: Typy kvantitativních základních výzkumných plánů. Znaky, proměnné a typy měření. Hypotézy (věcné, pracovní, statistické). Pravděpodobnost a typy rozložení dat. Výběr výzkumného vzorku. Měřící techniky a techniky k získávání kvantitativních dat, reliabilita. Analýza a průzkum dat jedné proměnné (statistické charakteristiky, grafická znázornění dat, vyvození vlastností). Princip statistického testování, hladina významnosti. Bivariační analýza (typy vztahů dvou proměnných, statistické testy k hodnocení vztahů). Interpretace výsledků analýzy. Osnova zprávy o kvantitativním výzkumu. Kvalitativní výzkum: Základní typy kvalitativních výzkumných plánů (designů - druhy případových studií, biografický design, akční výzkum). Triangulace, vzorkování. Techniky získávání kvalitativních dat, rozhovory. Postupy zpracování kvalitativních dat. Interpretace výsledků, jejich validita. Zpráva o kvalitativním výzkumu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.04.2015)

Definovat základní pojmy metodologie výzkumu a určit atributy kvantitativního a kvalitativního výzkumu.

Literatura
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.04.2015)

DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7184-141-2.

GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.

HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1.

HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.

CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc : Universita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0765-5.

MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.

Plocki, A., Tlustý, P. Pravděpodobnost a statistika pro začátečníky a mírně pokročilé. Praha : Prometheus, 2007.

POPKEWITZ, T.S. Paradigm and ideology in educational research. Philadelphia : Palmer Press, 1984.

STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice : ALBERT, 1999. ISBN 80-85834-60-X.

ŠKALOUDOVÁ, A. Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha : PedF UK, 1998. ISBN 80-86039-56-0.

ŠVAŘÍCEK, R. ŠEĎOVÁ a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-73678-313-0

Walker, I., Novák, O. Výzkumné metody a statistika. Praha : Grada, 2013.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK