PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodika a didaktika školy pro nevidomé - ORSP18801
Anglický název: Methodology and didactics of the school for the blind
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 25 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (29.03.2013)
Kurz seznamuje s teoretickými základy vyučování, zásadami vyučování nevidomých žáků, specifiky uplatňování vyučovacích metod ve výuce nevidomých, tvoření představ, pojmů a soudů u nevidomých žáků a vytváření dovedností a návyků. Těžiště spočívá v osvojení si Braillova písma, metodice výuky psaní na Pichtově psacím stroji a seznámení s metodikami jednotlivých předmětů. Nedílnou součástí kurzu je seznámení s kurikulárními změnami ve školství - Rámcový vzdělávací program - především kapitola věnovaná žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, tvorba školního vzdělávacího programu a individuálního vzdělávacího programu pro nevidomé žáky jednotlivě integrované v běžných školách. Součástí kurzu jsou též témata věnovaná problematice vybavení třídy, vyučovacím pomůckám, grafickému zobrazování a učebnicím. Aktivní účast studenta se projeví zejména v psaní na Pichtově stroji a předložení jednoduché vyučovací pomůcky.
Literatura
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (29.03.2013)

JESENSKÝ, JÁN.: Výběr z pedagogiky zrakově postižených. Bratislava: SPN, 1973

JESENSKÝ JÁN.: State z tyflopédie a základov předmětových metodík škol pre deti s chybami zraku. Praha: UK 1962

JEŘÁBEK J.:  Oftalmologie pro pedagogy. Praha: SPN, 1985

KEBLOVÁ, A.:Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima  1998.

KEBLOVÁ, A.:  Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. Praha: Septima 1999.

KEBLOVÁ,A.: Zrakově postižené dítě. Praha: Septima 2001

KEBLOVÁ, A.: Sluchové vnímání u zrakově postižených. Praha: Septima 1999

KEBLOVÁ,A.: Hmat u zrakově postižených. Praha: Septima  1999

ŠTANCEL, J.: Telesná výchova hluchoněmých a slepých žiakov. Bratislava: SPN 1983

TAMPÍROVÁ, L. a kol.: Metodický průvodce ke slabikáři pro 1. ročník základní školy pro nevidomé a základní školy pro žáky se zbytky zraku. SPN, Praha 1980

WIENER, P.: Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených. Praha: Avicenum, 1986

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK