PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Surdopedie - speciální didaktika I. - ORSP18702
Anglický název: Surdopedia - Special Didactics I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.04.2013)
Charakteristika komunikačních strategií sluchově postižených školního věku, vymezení vzdělávacích a výchovných programů. Současný systém škol a zařízení surdopedického typu a jejich didaktická charakteristika. Vývoj speciálních metod výchovy a vyučování sluchově postižených. Historický vývoj vyučovacích metod. Problematika vzdělávacích programů pro sluchově postižené v současnosti: orální vzdělávací programy, orální vzdělávací programy doplňované, vzdělávací programy se simultánní komunikací, vzdělávací programy s totální komunikací, bilingvální vzdělávací programy, vzdělávací programy s dominantními znakovými jazyky. Úplné a redukované vzdělávací programy. Charakteristika předmětových metodik.Individuální a skupinová logopedická péče sluchově postižených dětí a žáků. Vyučovací hodina logopedické péče. Technické prostředky a pomůcky sluchově postižených. Didaktické zásady na školách surdopedického typu. Přehled vyučovacích metod na školách surdopedického typu. Přehled organizačních forem vyučování na školách surdopedického typu. Stavba a zvláštnosti vyučovací hodiny na školách surdopedického typu. Učebnice na školách surdopedického typu. Charakteristika výukových textů. Upravované texty pro SP. Problematika čtení a výchova ke čtenářství. Možnosti využití technických prostředků a počítačové didaktické techniky na školách surdopedického typu.
Literatura
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.04.2013)

Barešová, J., Hrubý, J.: Didaktické a technické pomůcky. Septima, Praha 1999.

Hrubý, J.: Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu I. Septima, Praha 2000 (1997)

Hrubý, J.: Průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu II. Septima, Praha 1998.

Janotová, N.: Kapitoly o integraci sluchově postižených dětí.Septima, Praha  1996.

Janotová, N., Svobodová, K.: Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. Septima, Praha 1996.

Janotová, N.,Řeháková, K.: Surdopedie. SPN, Praha 1990.

Keblová, A.: Speciální školy pro sluchově postižené v České republice. MŠMT, Praha 2001.

Korsunskaja,B.,D.: Metodika vyučování řeči neslyšících dětí. SPN,Praha 1978. Krahulcová,B.: Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Karolinum, Praha 1996.

Krahulcová, B.: Komunikace sluchově postižených. Karolinum, Praha 2002.

Sovák,M.: Logopedie. SPN, Praha 1967, 1972, 1974, 1978, 1980.

Sovák,M.: Logopedie, metodika, didaktika. SPN, Praha 1984.

Sovák,M. a kol.: Stati o reedukaci sluchu. Skriptum.UK Praha 1979.

Svobodová, K.: Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Septima, Praha 1997.

Šándorová,Z.: Vybrané kapitoly z komprehenzivní surdopedie.Gaudeamus, HK, 2003.

Aktuální časopisecká literatura: Speciální pedagogika, Gong, Infozpravodaj, Unie, Tv publicistika se zaměřením na problematiku sluchově postižených (TKN).

Metodiky, učebnice na školách surdopedického typu, učební osnovy a plány.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK