PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Alternativní a inovativní přístupy ve vzdělávání - OPNZ1Z001B
Anglický název: Alternative and innovative approaches in education
Zajišťuje: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 50 (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jaroslava Simonová, Ph.D.
doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jaroslava Simonová, Ph.D.
doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNZ1P001A
Anotace
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (08.02.2024)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními diskurzy ve vzdělávání a v jejich kontextu zprostředkovat informace o vybraných alternativních směrech ve vzdělávání v České republice a ve světě. Formou prezentací, analýzy dokumentů a komentovaných videoukázek/exkurzí s následnou diskusí studenti dostanou příležitost přemýšlet o principech, na kterých jednotlivé alternativní pedagogické směry stavějí, a metodách a přístupech, které používají.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (29.11.2021)

GRAY, Peter. Svoboda učení: jak nechat děti rozhodovat o svém vzdělávání. Praha: PeopleComm, 2016. 184s. ISBN 9788087917176.

KAŠČÁK, Ondrej; PUPALA, Branislav. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009. ISBN 9788089055982.

MONTESSORI, Maria. Od dětství k dospívání. Praha: Triton, 2011, 120 s. ISBN 9788073874780.

MONTESSORI, Maria. Tajuplné dětství. Praha: Triton, 2012, 184 s. ISBN 9788073873820.

MONTESSORI, Maria. Objevování dítěte. Praha: Portál, 2017, 352 s. ISBN 978-80-262-1234-8.

NEILL, Alexander Sutherland. Summerhill: příběh první demokratické školy na světě. Praha: PeopleComm, 2013, 348 s. ISBN 9788090489059.

Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál. 2012, 192 s. ISBN 978-80-7178-999-4.

Steiner, Rudolf. Výchova dítěte z hlediska duchovní vědy. Praha: Asociace waldorfských škol České republiky, 2007, 118 s. ISBN 80-900307-9-3.

Tichý, František. Přírodní škola - cesta jako cíl, aneb, Vyprávění o minulosti, současnosti a zkušenostech alternativního gymnázia. Semily: Geum, 2012, 304 s. ISBN 978-80-86256-73-3.

Tichý, František. Výchova jako dobrodružství: to se v té Přírodní škole učíte na stromech?. Semily: Geum, 2017, 280 s. ISBN 978-80-8796-931-1.

Wenke, Hans, & Roehner, Roel. (2000). Ať žije škola. Daltonská výuka v praxi. Brno: Paido, 156 s. ISBN 8073150417.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (11.01.2024)

Obsah:

1. Úvod do problematiky, definice pojmu

2. Aktuální statistické údaje

3. Hlavní diskurzy ve vzdělávání

4. Vybrané typy klasických reformních alternativních škol (Waldorf, Montessori, Dalton)

5. Vybrané typy inovativních alternativních škol (např. svobodné školy, Scio školy, lesní školky, Přírodní škola)

6. Domácí vzdělávání

Studijní opory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (30.01.2024)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15582

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK