PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Bezpečnostní problematika ve školách - OPNZ1S042B
Anglický název: School Safety
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021 do 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNZ1P001A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (02.01.2024)
Předmět seznamuje studenty s problematikou bezpečnosti a ochrany zdraví ve školách a školských zařízeních. Předmět se zaměřuje na běžná rizika ve školách i na mimořádné situace. Reflektuje aktuální bezpečnostní potřeby společnosti. Cíl: Studenti věcně argumentují a diskutují význam bezpečnostně právní povědomí pro výkon učitelské profese. Posoudí běžná rizika a rizika mimořádných situací spjatých se školním prostředím. Studenti analyzují postupy, jak účinně předcházet vzniku krizových situací a jak minimalizovat rizika ve školním prostředí. Koordinují činnosti svého chování v případě, kdy krizové situace nastanou. 1. Bezpečnostně-právní povědomí učitele. 2. Bezpečnost z pohledů jednotlivých subjektů vzdělávání. 3. Základní legislativní dokumenty k problematice. 4. Běžná rizika na školách. 5. Mimořádné situace. 6. Bezpečnost akcí pořádaných školou mimo budovu školy. 7. Bezpečnost v dopravě. 8. Zotavovací akce. 9. Bezpečnosti při specifických činnostech ve škole.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (02.01.2024)

Kovaříková, M. (2020). Krizové situace ve škole: bezpečnostní problematika ve školní praxi. Grada

Kovaříková, M., & Marádová, E. (2020). Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Mayer, M. J., & Jimerson, S. R. (2019). School Safety and Violence prevention (1st ed.). American Psychological Association.

SAK, P.(2018) Úvod do teorie bezpečnosti. Perklíč: 2018

Metodické doporučení k bezpečnosti dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních – Minimální standard bezpečnosti (č.j.: MŠMT-1981/2015-1).

Metodický pokyn k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (č.j.: 37 014/2005-25).

Norma ČSN 73 4400 – Prevence kriminality – řízení bezpečnosti při plánování, realizaci a užívání škol a školských zařízení.

Metodika pro aplikaci nové technické normy ČSN 73 4400.

Timm, P. (2019). School Security (1st ed.). BH.

Vegrichtová, B. (2019). Terorismus, varovné signály a ochrana společnosti (1st ed.). Grada.

 

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (02.01.2024)

On-line stidijní opora: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8018

heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK