Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (07.01.2024)
Předmět je příležitostí k systematickému představení vědeckých poznatků týkajících se psychologických mechanismů utváření maskulinity a femininity na pozadí biologických zákonitostí a kulturních charakteristik. Cílem předmětu je, aby budoucí vyučující porozuměli socio-kulturní konstruovanosti genderové identity a dokázali reflektovat rizika genderových stereotypů, a to zejména pro školní vzdělávání v koedukovaných třídách. Rovnost představující základní princip demokratického školství musí zahrnovat také rovnost v přístupu a zacházení s dívkami a chlapci. V kurzu budou diskutovány různé postupy při prosazování genderové rovnosti ve vzdělávání. Kurz je tvořen šesti setkáními, na které studující čtou doporučenou četbu (kapitoly z knih, odborné empirické články, analytické zprávy z národních či mezinárodních šetření, školsko-politické dokumenty atd.) a vypracovávájí individuální či skupinový úkoly praktického charakteru. Setkání slouží k teoretickému zarámování probíraného tématu, k prezentaci aplikačních úkolů a k diskusi.
Předmět je rozdělen do následujících šesti tematických bloků, z nichž každému je věnováno samostatné setkání a k němu navázaná doporučená četba a průběžné úkoly:
1. Gender a genderová socializace - Biologické pohlaví a gender. Genderové role a genderová identita. Psychologické teorie vývoje genderové identity. Základní mechanismy genderové socializace. Genderové stereotypy a předsudky. Výchova v rodině. Role médií.; 2. Genderová ne/rovnost ve vzdělávání - Pojetí rovnosti ve vzdělávání. Rovnost jako základní hodnota školství. Souvislost mezi genderovou a dalšími druhy nerovností. Projevy genderové nerovnosti v českém školství. Genderová horizontální a vertikální segregace vzdělávacího systému. Pojetí genderově citlivé výchovy a genderově neutrální výchovy. Současná vzdělávací politika genderové rovnosti.; 3. Gender v obsahu vzdělávání - Kurikulární dokumenty z genderového hlediska. Genderovanost školních předmětů a aktivit. Genderové zatížení učebnic, roviny možného zatížení (učivo, příklady, ilustrace, jazyk), principy genderově nestereotypních učebnic.; 4. Gender v pedagogické komunikaci - Učitelské představy a očekávání od dívek a chlapců. Genderové vzorce ve frekvenci a obsahu komunikace mezi vyučujícími a studujícími. Genderové aspekty pedagogického hodnocení. Komunikace mezi dívkami a chlapci v koedukovaných třídách. Genderové aspekty struktury a dynamiky školních tříd. Různé typy žákovských maskulinit a femininit. Vyjednávání maskulinity a femininity ve školní třídě. Genderově motivované obtěžování.; 5. Gender a učitelství - Zastoupení žen a mužů v učitelství. Zastoupení žen a mužů podle stupňů škol, aprobací a pracovních pozic. Fenomén „skleněného stropu“ a „skleněného výtahu“. Rozdíly ve finančním odměňování žen a mužů v učitelství (gender pay gap). Feminizace učitelství jako „problém“. Možnosti zvyšování podílu mužů v učitelství.; 6. Prosazování genderové rovnosti - Metody a techniky zvědomování genderových stereotypů na straně vyučujících a na straně studujících. Individualizované a aktivizační vyučovací metody. Princip svobody v kariérovém poradenství. Role rovnosti ve zdravě fungující škole.
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (07.01.2024)
The course is an opportunity to systematically introduce scientific knowledge concerning the psychological mechanisms of masculinity and femininity formation against the background of biological laws and cultural characteristics. The aim of the course is for future teachers to understand the socio-cultural construction of gender identity and to be able to reflect on the risks of gender stereotypes, especially for school education in co-educational classrooms. Equality, which is a fundamental principle of democratic schooling, must also include equality in access to and treatment of girls and boys. The course will discuss different practices in promoting gender equality in education. The course consists of six sessions in which learners read recommended readings (book chapters, empirical articles, analytical reports from national or international surveys, school policy documents, etc.) and work on individual or group assignments of a practical nature. The meetings are used for theoretical framing of the topic under discussion, presentation of application tasks and discussion.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (30.08.2019)
HORGAN, D. Achieving Gender Equity: Strategies for the Classroom. Boston: Allyn & Bacon, 1995.
JANOŠOVÁ, P. Vývoj genderové identity dívek a chlapců. Praha: Grada, 2008.
JARKOVSKÁ, L. Gender před tabulí. Praha: Portál, 2013.
SKELTON, C., FRANCIS, B. & SMULYAN, L. (Eds.). The Sage handbook of gender and education. London: Sage, 2006.
SMETÁČKOVÁ, I. Genderové představy a vztahy. Praha: Portál, 2016.
SMETÁČKOVÁ, I. (ed.) Příručka pro genderově citlivé vedení škol. Praha: Otevřená společnost, 2007.
THORNE, B. Gender Play. Girls and Boys in School. New Jersey: Rutgers University Press, 2003.
Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (10.12.2019)
Kurz Moodle - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2119 (Heslo: Gender)
Předmět je strukturován podle tematických bloků (viz sylabus). Ke každému bloku je k dispozici základní povinná a doporučená literatura a aplikační úkoly. Studující se připravují na jednotlivá setkání prostřednictvím instrukcí a materiálů v Moodlu. V jeho prostředí rovněž odevzdávají písemné úkoly a poskytují zpětné vazby ostatním.