PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sebevýchova pro učitele - OPNZ1P024B
Anglický název: Self-upbringing for Teachers
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022 do 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
Prerekvizity : OPNZ1P001A
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (02.01.2024)
Předmět představí studujícím význam a nejdůležitější metody sebepoznávání, seberegulace a sebevýchovy. Důraz je kladen na praktické využití vybraných metod a postupů v osobnostním i profesním rozvoji učitele. Předmět má prožitkový a sebezkušenostní charakter. Cílem předmětu je motivovat studující k systematickému a reflektovanému využívání sebevýchovy v osobním i profesním životě.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (02.01.2024)

Absolvent(ka) předmětu:

- vymezí fenomén sebevýchovy a zasadí jej do širšího kontextu výchovy a vzdělávání,

- objasní vztah sebevýchovy k příbuzným konceptům, zejména k sebeřízení a sebekoučování,

- vyjádří vlastními slovy podstatu konstruktu já/ego/sebejá,

- objasní podstatu autoregulace a uvede příklady jejího možného třídění,

- naznačí vztah sebevýchovy k vybraným důležitým psychologickým a filozofickým konceptům – např. k sebediskrepanci, sebeaktualizaci, sebepřekračování, životnímu autorství apod.

- popíše význam kontinuálního sebepoznávání pro úspěšnou sebevýchovu,

- vyjmenuje a na základě navržených kritérií následně utřídí nejméně deset různých metod systematického sebepoznávání,

- porovná vybrané metody sebepoznávání z hlediska efektivity a bezpečnosti,

- uvede vhodná kritéria pro posuzování sebevýchovných cílů,

- posoudí možné limity sebevýchovy s ohledem na osobnostní a situační faktory v životě konkrétního jedince,

- vyjmenuje a na základě navržených kritérií následně utřídí nejméně pět různých sebevýchovných metod (technik),

- obhájí význam systematické a reflektované sebevýchovy pro příslušníky pomáhajících profesí,

- posoudí vlastní možnosti a limity pro systematické sebevýchovné úsilí,

 - navrhne možnosti nadějné propagace sebevýchovy pro konkrétní populaci žáků či studentů.

Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (27.01.2024)
Celková časová zátěž studenta 80,0
Odpovídající množství kreditů 3
Přidělené kredity 3
Zakončení KZ
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 1
Praxe: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 20 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 0 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 18 hodin
Příprava na zápočet 6 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Popis:
V rámci nepřímé výuky budou studenti zpracovávat úkoly zadávané a vyhodnocované prostřednictvím LMS Moodle a studovat odbornou literaturu. Vypracují portfolio pracovních listů zaměřených na reflexi vlastních sebevýchovných aktivit.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (21.01.2023)

BEDRNOVÁ, E., PAUKNEROVÁ, D. a kol. (2015). Management osobního rozvoje: Duševní hygiena, sebeřízení, efektivní životní styl. Praha: Management Press.

HAŠTO, J. (2004). Autogenní trénink. Praha: Triton.

KŘIVOHLAVÝ, J. (2012). Optimismus, pesimismus a prevence deprese. Praha: Grada Publishing.

KŘIVOHLAVÝ, J. (2006). Psychologie smysluplnosti existence. Praha: Grada Publishing.

KUNEŠ, D. (2009). Sebepoznání. Praha: Portál.

NEŠPOR, K. (2015). Duševní pružnost v každodenním životě. Praha: Portál.

PLAMÍNEK, J. (2013). Sebepoznání, sebeřízení a stres. Praha: Grada Publishing.

ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M. (2017). Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny pro učitele. Praha: Grada Publishing.

ZVÍROTSKÝ, M. (2020). Sebevýchova: Teorie a praxe pedagogického ovlivňování sebe sama. Praha: Grada Publishing.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (21.01.2023)

1. Význam sebepoznávání a sebevýchovy pro pedagogické pracovníky.

2. Filozofické, etické, psychosociální a spirituální aspekty sebevýchovy.

3. Metody a techniky sebepoznávání.

4. Kritéria (duševního) zdraví a známky růstu duševní rovnováhy.

5. Cílesměrné plánování, práce s životními cíli.

6. Metody psychogenního a nepsychogenního přeladění, principy autoregulace, relaxace a koncentrace.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (10.03.2024)

https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8008

Heslo pro hosty: Akreditace2024

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK