Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (20.12.2023)
Předmět prohlubuje orientaci studentů v dějinách pedagogiky, a to zejména s ohledem na historické ukotvení vybraných myšlenkových směrů, které promlouvají v pedagogickém a širším společenskovědním diskurzu. V centru zájmu antropologicky laděné pedagogiky je vnímání výchovy jako zapojení jedince do kulturního a společenského dění.
Cílem semináře je připomenout a aktualizovat myšlenky, které vedly k postupné humanizaci výchovy, k odklonu od jednoznačně autoritativního vedení dítěte (žáka), k obratu k dítěti a důrazu na koncept přirozené a svobodné výchovy i na propojení školy a aktivního života.
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (20.12.2023)
The subject deepens students' orientation in the history of pedagogy, especially with regard to the historical anchoring of selected schools of thought that speak in the pedagogical and wider social science discourse.
The aim of the seminar is to remind and update the ideas that led to the gradual humanization of education, to the departure from unambiguously authoritative guidance of the child (pupil), to the turn to the child and the emphasis on the concept of natural and free education as well as on the connection between school and active life.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (07.01.2024)
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 5 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 15 hodin. Seminární práce 10 hodin, příprava na zápočet 5 hodin.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (20.12.2023)
CARLGREN, F. (1991). Výchova ke svobodě. Pedagogika Rudolfa Steinera. Praha: Baltazar.
GRECMANOVÁ, H. - URBANOVSKÁ, E. (1996). Waldorfská škola. Olomouc, Hanex.
KASPER, T. - KASPEROVÁ, D. (2010). Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.
LENDEROVÁ, M. - RÝDL, K. (2006). Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha: Paseka.
LUDWIG, H. a kol. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou (praxe reformněpedagogické koncepce). (2008). Praha, Univerzita Pardubice.
RICHÉ, P. - VERGER, J. (2011). Učitelé a žáci ve středověku. Praha: Vyšehrad, 2011.
RÖHNER, R. - WENKE, H. (2003). Daltonské vyučování. Stále živá inspirace. Brno: Paido.
RÝDL, K. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (20.12.2023)
1. Výchovný ideál v antice a v křesťanství.
2. Humanistická a protestantská tradice české školy - J. Blahoslav, J. A. Komenský.
3. Koncept přirozené a svobodné výchovy - J. J. Rousseau, L. N. Tolstoj.
4. Rozvoj dívčího školství a škol pro osoby se znevýhodněním.
5. Pedagogický reformismus - české země, zahraničí.
6. Vývoj školy jako vzdělávací instituce.
7. Vývoj učitelského vzdělávání.
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (12.09.2022)
1. The educational ideal in antiquity and in Christianity.
2. Humanistic and Protestant tradition of the Czech school - J. Blahoslav, J. A. Komenský.
3. The concept of natural and free education - J. J. Rousseau, L. N. Tolstoy.
4. Development of girls' education and schools for the disadvantaged.
5. Pedagogical reformism - Czech country, abroad.
6. Development of the school as an educational institution.
7. Development of teacher education.
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (20.12.2023)