PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Akční výzkum v praxi učitele - OPNZ1E049B
Anglický název: Action research in teachers' practice
Zajišťuje: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021 do 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
Prerekvizity : OPNZ1P001A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (08.02.2024)
Kurz pro studenty učitelství je zaměřen na akční výzkum (AV) prováděný v praxi. Studenti vytvoří výzkumné týmy čítající studenta učitelství, učitele a didaktika/výzkumníka. Společně identifikují problém, kterému se budou výzkumně věnovat, připraví harmonogram výzkumu včetně prezentování výsledků a v průběhu doby určené pro AV provedou akční výzkum. Kurz je tak určen jak pro studenty, kteří mají blízko k tzv. evidence-based přístupu ve vzdělávání, tak i pro studenty, kteří se chtějí rozvíjet ve schopnosti postupné optimalizace vyučovacího procesu. Kurz je vhodné spojit i s diplomovou prací, kdy akční výzkum může být jádrem celé práce. Nabízí se i spolupráce s doktorandy na jednotlivých pracovištích, tzn. vytvoření drobných výzkumných center spojených pod tento kurz.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (08.02.2024)

Disman, M. (2005). Jak se vyrábí sociologická znalost (2 ed.). Praha: Karolinum.
Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál.
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
Chráska, M. (2006). Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
Mills, G. E. (2000). Action research: A guide for the teacher researcher. Prentice-Hall, Inc., One Lake Street, Upper Saddle River, New Jersey 07458.
Nezvalová, D. (2003). Akční výzkum ve škole. Pedagogika, 53(3), 300-308.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (07.02.2024)

Absolvování kurzu je podmíněno odevzdáním kvalitně zpracovaného deníku akčního výzkumu. V něm je dostatečně jasně zmapováno, jak výzkumný tým postupoval, tj. od výzkumné otázky, přes design výzkumu, hodnotící nástroje, intervenci, změření jejího dopadu a vyhodnocení výsledků. Výstupem je rovněž abstrakt ke konferenčnímu příspěvku, se kterým se absolventi kurzu mohou hlásit na vybrané konference, např. ČPdS, ČAPV, Trendy v didaktice biologie, DidSci plus, konferenci PBE, Čtu a stávám se čtenářem, Škola jako místo setkávání apod.

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (30.01.2024)

Odkaz na adresář se studijními oporami je zde.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK