PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávání pro život odpovědný k lidem a přírodě - OPNZ1B045B
Anglický název: Education for a life responsible to people and nature
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021 do 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8223
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNZ1P001A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (27.09.2019)
Cílem předmětu je informovat a vést učitele, resp. budoucí učitele k odpovědnému životu v reálném a proměnlivém světě a vytváření podmínek pro ztotožňování se žáků s vhodnými vzorci chování odpovědnému k lidem a přírodě. V předmětu jsou integrovány myšlenky výchovy k udržitelnému rozvoji, resp. k udržitelnému životu, odpovědné spotřeby, cirkulární ekonomiky, environmentální a ekologické výchovy, globální výchovy, environmentální etiky a multikriteriálního hodnocení. Studenti budou také seznámeni s moderními výukovými metodami/metodikami, jako jsou např. transformativní učení, program Active Citizens, místně zakotvené učení či Global Storylines.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (18.01.2024)

Cílem předmětu je naučit učitele, resp. budoucí učitele, odpovědně žít v reálném a proměnlivém světě a správné vzorce chování předávat žákům. V tomto předmětu jsou integrovány myšlenky výchovy k udržitelnému rozvoji, resp. k udržitelnému životu, odpovědné spotřeby, cirkulární ekonomiky, environmentální a ekologické výchovy, globální výchovy, environmentální etiky a multikriteriálního hodnocení. Studenti budou také seznámeni s moderními metodami, jako je např. transformativní učení nebo program Active Citizens nebo místně zakotvené učení či Global Storylines.

Cílem předmětu je naučit učitele, resp. budoucí učitele, odpovědně žít v reálném a proměnlivém světě a správné vzorce chování předávat žákům. V tomto předmětu jsou integrovány myšlenky výchovy k udržitelnému rozvoji, resp. k udržitelnému životu, odpovědné spotřeby, cirkulární ekonomiky, environmentální a ekologické výchovy, globální výchovy, environmentální etiky a multikriteriálního hodnocení. Studenti budou také seznámeni s moderními metodami, jako je např. transformativní učení nebo program Active Citizens nebo místně zakotvené učení či Global Storylines.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (27.09.2019)

Bílek, M. a kol. (2019). Učitelské studijní programy a formování občanských a sociálních kompetencí. Hradec Králové: PřF a PdF UHK, (v přípravě v rámci projektu CIVIS).

Burns, H. (2018). Thematic Analysis: Transformative Sustainability Education. Journal of Transformative Education, 16(4), 277–279.

Činčera, J.,  Jančaříková, K., Matějček, T., Šimonová, P. Bartoš, J., Lupač, M., & Broukalová, L. (2016). Environmentální výchova z pohledu učitelů. Brno: BEZK; Masarykova univerzita; Agentura Koniklec,  207 s.

Činčera, J. a kol. (2019). Celoškolní přístup. Metodický text pro studenty učitelství. Hradec Králové: PřF a PdF UHK, (v přípravě v rámci projektu CIVIS).

Činčera, J. a kol. (2019). Participativní přístup. Metodický text pro studenty učitelství. Hradec Králové: PřF a PdF UHK, (v přípravě v rámci projektu CIVIS).

Činčera, J. a kol. (2019). Komunitní přístup. Metodický text pro studenty učitelství. Hradec Králové: PřF a PdF UHK, (v přípravě v rámci projektu CIVIS).

Činčera, J. a kol. (2019). Interdisciplinární přístup. Metodický text pro studenty učitelství. Hradec Králové: PřF a PdF UHK, (v přípravě v rámci projektu CIVIS).

Jančaříková, K. (2012) Ekologie čtená podruhé. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Máchal, A. (2000). Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno : Rezekvítek, Lipka, 205 s.

Mezirow, J. (2006). An overview of transformative learning. In P. Sutherland & J. Crowther (Eds.), Lifelong learning: Concepts and contexts. New York: Routledge, pp. 24-38.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (18.01.2024)

1. Potřeba udržitelnosti

2. Pilíře udržitelnosti

3. LOHAS

4. Udržitelná spotřeba

5. Udržitelná domácnost

6. Aplikace prvků udržitelnosti do školního prostředí.

7. Environmentální etika

8. Paradoxy ochrany přírody (invazní druhy apod.)

9. Cirkulární ekonomika

10. Transformativní učení

11. Active Citiziens

12. Místně zakotvené učení

13. Global Storylines

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (27.09.2019)

MOODLe: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8223

20 h přímé výuky formou interaktivní přednášky, na které se budou podílet pracovníci tří kateder (KBES, KCHDCH a Pedagogiky), obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura), shlédnutí videí a napsání eseje

Vzdělávání pro život odpovědný k lidem a přírodě 2/LS 2/0 10H Z 4 PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. 120 1c

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK