PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Prezentační a komunikační dovednosti v praxi - OPNZ0Z167C
Anglický název: Presentation and communication skills in practice
Zajišťuje: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (18)
letní:neurčen / neurčen (18)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: http://Vyučující Mg. Josef Nový (DofE) - josef.novy@dofe.cz
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (29.01.2019)
Předmětem seminářů je seznámit studenty s principy prezentačních a komunikačních dovedností a společně je vyzkoušet v praxi. Do základní výbavy každého budoucího pedagoga by měla patřit dovednost vhodným způsobem prezentovat a úspěšně komunikovat. Jedním z cílů předmětu je představit principy, které k osvojení této dovednosti vedou a jsou jejím předpokladem a nabídnout je studentům k využívání. Hlavním cílem však je poskytnout studentům patřičný prostor, aby si tyto principy ihned vyzkoušeli a postupně se tak v komunikačních a prezentačních dovednostech zdokonalovali. Učivo je procvičováno zejména formou aktivit. Celý předmět je také koncipován jako praktická ukázka neformální a zážitkové pedagogiky
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (29.01.2019)

Cílem předmětu je poskytnout studentům možnost zdokonalit se v prezentačních a komunikačních dovednostech s využitím metod zážitkové pedagogiky. Absolvent předmětu získá příslušné informace a kompetence, které bude moci využít nejen v pedagogické praxi, ale i v běžném životě.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (06.02.2019)

BRADBURY, A. Jak úspěšně prezentovat a přesvědčit. Praha: Computer Press, 2001.

ČÁP, J. MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.

HERMAN, M. Najděte si svého marťana. Hanex, 2008.

KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Naklada-telství Svoboda, 1988, 236 s.

KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.

MANDEL, S. Jak úspěšně vystupovat. Praha: New business line, Linde, 1993.

MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003 16.

NOLLKE, C. Umění prezentace. Praha: Grada, 2004.

SVOBODOVÁ, FRGAL: Mozaika komunikace. Cevro, 2011.

VYMĚTAL, J. Průvodce úspěšnou komunikací: efektivní komunikace v praxi. Praha: Grada Publishing, 2008. 322 s. ISBN 9788024726144.

Studijní řečnické video:  https://youtu.be/14-wujPDrTw

 

 

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (28.10.2019)

Předpoklady úspěšného absolutoria jsou následující:

a) docházka: přijatelná je jedna omluvená absence,

b) aktivní účast na seminářích,

c) kolokviální zkouška: úspěšné zvládnutí předpokládá základní znalost principů tvorby hlasu, prezentačních dovedností a komunikace a prokázaná schopnost využít nabyté kompetence v mluveném projevu.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (05.02.2019)

Tematický plán seminářů:

1. Organizace studia, úvod do problematiky prezentace a komunikace.

2. Teorie tvorby hlasu, pilíře hlasového projevu, zkoumání vlastních hlasových možností, komunikační kanály.

3. Řeč těla, pricip vzdálenosti, upoutání a udržení pozornosti, prezentační techniky založené na individuálních osobnostních rysech.

4. Sebezkušenost a sebepoznání jako důležitý předpoklad efektivní komunikace.

5. Úspěšné řešení problémových a mezních situací (OK-OK approach).

6. Field trip – komunikace v každodennosti.

7. Reflexe field tripu, závěrečné shrnutí a zkouška nabytých dovedností.

Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (28.10.2019)

a) attendance: one absence is acceptable,

b) active participation in seminars,

c) colloquial exam: successful mastering requires a basic knowledge of the principles of voice production, presentation skills and communication and proven ability to use acquired competencies in spoken language.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK