PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Komunikace ve škole a školní třídě - OPNZ0Z157C
Anglický název: Educational Communication in school and classroom
Zajišťuje: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/3, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. David Greger, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Cíl předmětu
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (11.12.2017)

Cílem předmětu je rozvíjet studentovu dovednost cíleně pracovat na utváření a udržování pozitivních vztahů a bezpečného prostředí, které jsou chápány jako stavební kameny a nezbytné podmínky procesu učení. Předmět je zaměřen na prohlubování kompetencí potřebných k budování, reflexi a rozvíjení vztahů nejen mezi učitelem a žákem, ale i na úrovni žák-žák, učitel-rodič žáka, učitel-učitel. Student je veden k osvojení si konkrétních principů, které slouží k vedení žáků k sebeřízení a k odpovědnosti za chování (popisný jazyk, zpětná vazba, sebeotevření, vedení k dohodám).

Literatura
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (11.12.2017)
Povinná literatura
Dubec, M. (2007). Metodika vedení školního kurzu: Třídnické hodiny. Praha: Projekt Odyssea.

Dubec, M. (2013). Vedení žáků k sebeřízení na základě poznatků o fungování mozku. In Krajinou zkušenostně reflektivního učení (s. 98-104). Brno: Masarykova univerzita.

Vališová, A. & Kasíková, H. (2010). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.

Mareš, J. (2013). Škola. In J. Mareš, Pedagogická psychologie (s. 607-646). Praha: Portál.

Mareš, J. & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita.

Navrátil, S. & Mattioli, J. (2011). Problémové chování dětí a mládeže. Praha: Grada.

Rosenberg, M. B.(2012). Nenásilná komunikace. Praha: Portál.

Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

Sylabus
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (11.12.2017)

Student se učí eliminovat možné překážky učení v rovině vztahové. Získává kompetence potřebné k budování, reflexi a rozvíjení vztahů nejen mezi učitelem a žákem, ale i na úrovni žák-žák, učitel-rodič žáka, učitel-učitel. Získává dovednosti potřebné pro efektivní práci se školní třídou jako se sociální skupinou.

Student vytváří a udržuje (s žáky, s kolegy, s rodiči žáků) vztahy založené na vzájemné důvěře.

Student cíleně podporuje vztahy mezi žáky založené na vzájemném respektu a toleranci, monitoruje jejich vývoj a v případě negativních charakteristik provádí cílené intervence.

Student podporuje žáky v samostatnosti a přebírání zodpovědnosti za své učení.

Student vědomě pracuje se vztahovými signály během komunikace se žáky, a cíleně tak vede žáky k sebeřízení a odpovědnosti za jejich chování.

Student zná sociální potřeby žáků (sociální status, autonomie, důvěra, férovost) a potřebu jistoty a umí se žáky komunikovat tak, aby tyto potřeby neohrožoval, respektive vědomě je saturoval.

Student zná koncept vedení a řízení žáků a umí mezi nimi přepínat dle situačního kontextu, ve kterém dané chování žáků probíhá.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (11.12.2017)

Obhajoba dokladového portfolia.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK