PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Handling a facilitace žáků s tělesným a zrakovým handicapem - OPNZ0S162C
Anglický název: Handling and facilitation of pupils with physical and visual disabilities
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (08.01.2019)
Kurz seznamuje se základy handlingu a biomechaniky pohybu, s jemně motorickou a grafomotorickou funkcí ruky, s možnostmi žákova aktivního i asistovaného pohybu ve škole při tělesném a zrakovém handicapu. Studenti se naučí identifikovat deficit v pohybové funkci ruky u centrální i periferní obrny, osvojí si způsoby manipulace s žáky při deficitech motorických i zrakových, naučí se podporovat žáky s handicapem v ADL. Kurz je součástí nabídky předmětů v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání na PedF UK“ (reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006965), podaktivita Rozvoj kompetencí studentů-budoucích učitelů propojováním teoretické a praktické výuky.
Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (25.02.2019)

 

Povinná literatura:

ČADOVÁ, E. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s tělesným postižením a závažným onemocněním. Str.81-94.

OPATŘILOVÁ, D. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. Dostupné z https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/js14/grafomot/web/pages/03-01-navyky.html

VYSKOTOVÁ, J.-  MACHÁČKOVÁ, K. Jemná motorika -- Vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013 , 176 s., ISBN 978-80-247-4698-2.

HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Paido : Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.

Doporučená literatura:

DRUGA, R., - TROJAN, S. - PFEIFFER, J. - VOTAVA, J. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. 3. přeprac. a dopl. Vyd., Praha: Grada Publishing a.s., 2005, 240 s., ISBN 80-247-1296-2

VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-053-x.

VÍTKOVÁ, M.(ed). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (08.01.2019)

Obsah kurzu je rozložen do 2 tematicky zaměřených teoretických  bloků  a 4 bloků praktického výcviku (24 hodin kontaktní výuky celkem) provázených samostatným zpracováním písemné reflexe obou tematických částí (6 hodin celkem):

1.       Tématický blok (4 hod):

  • Handling, facilitace – úvod, terminologické vymezení, význam
  • Základní pojmy z biomechaniky pohybu,
  • Korigovaný sed, facilitace jemné motoriky a  grafomotoriky
  • Strategie/techniky přesunů žáků - uživatelů vozíku

         

2.       Tématický blok (4 hod)

  • Facilitace zrakových funkcí
  • Dopady zrakového postižení ve vzdělávacím procesu
  • Reedukační a kompenzační podpora dětí se zrakovým postižením

3.       Blok praktického výcviku : handling a facilitace žáka s tělesným postižením (4 hod)

4.       Blok praktického výcviku:  facilitace žáka s postižením zraku (4 hod)

5.       Blok praktického výcviku:  role AP ve výuce žáka s tělesným postižením (4 hod)

6.       Blok praktického výcviku:  role AP ve výuce žáka se zrakovým postižením (4 hod)

7.       Zpracování reflexe 1. tématického bloku s využitím praktické zkušenosti (3 hod)

8.       Zpracování reflexe 2. tématického bloku s využitím praktické zkušenosti (3 hod)

 

Metody:  teoretická výuka „open book“ bude provázena prezentací kazuistik a reflektovaným praktickým výcvikem studentů.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (08.01.2019)

Požadavky k ukončení: min. 80 % účast na výuce, psaná reflexe části facilitace žáků s tělesným postižením  a části facilitace žáků s postižením zraku

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK