PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Školní třída - OPNZ0Q117B
Anglický název: School Class
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lidmila Valentová, CSc.
Prerekvizity : OPNZ0Q102A
Záměnnost : ONPP13065
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Michaela Kubátová, Ph.D. (30.09.2020)
Kurz nabízí prohloubení teoretických znalostí o školní třídě a praktických postupů při její organizaci. Oborové zázemí tvoří zejména sociální a vývojová psychologie. Cílem je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi, které jim umožní využívat skupinové dynamiky ve prospěch jednotlivých žáků i skupiny jako celku ve své budoucí pedagogické praxi.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Michaela Kubátová, Ph.D. (30.09.2020)
Získat hlubší citlivost vůči fungování třídního kolektivu a možnosti jeho ovlivňování ze strany vyučujících.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Michaela Kubátová, Ph.D. (30.09.2020)
Doporučená literatura ke školní třídě:
  • Bendl, S., Kucharská, A. (eds.) (2008). Kapitoly ze školní pedagogiky a psychologie. Praha, PeF UK.
  • Bendl, S. (2004). Kázeňské problémy ve škole. Praha, Triton.
  • Braun, R. (1997, 1998). Dotazník B-3, B-4. Praha: Audendo.
  • Čapek, R.: Třídní klima a školní klima. Grada, 2010.
  • Dittrich, P. (1993). Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: HaH.
  • Hadj-Moussová (2002, 2014). Diagnostika školní třídy. In Hadj Moussová, Z., Duplinský J. Diagnostika. Pedagog.-psych.poradenství II.
  • Hadj Moussová Z. a kol. (2004): Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha, PeF UK.
  • Hermochová, S. (2005). Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: Aisis.
  • Hrabal, V. (2003). Sociální psychologie pro učitele. Praha: UK.
  • Hrabal, V. st., Hrabal, V. ml. (2002). Diagnostika. Praha: UK.
  • Hrabal, V., Pavelková, I. (2010): Jaký jsem učitel. Praha, Portál.
  • Kolář, M. (2001): Bolest šikanování. Praha, Portál.
  • Lašek, J.: Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Gaudeamus HK 2001
  • Mareš, J. (1998). Dotazník sociálního klimatu školní třídy. Praha: IPPP.
  • Mareš, J. - Křivohlavý, J. (1995): Komunikace ve škole. Brno MU.
  • Martanová,V., Valentová,L.: Školní třída. In Školní poradenství II., UKPedF, 2013.
  • Vágnerová M. (2001): Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, Karolinum.
 
Literatura - inspirace na aktivity se školní třídou:
  • Ediční řada Výchovné poradenství, Třídní učitel, Třídní učitel II. Praha, Raabe: Dobrá škola.
  • Etická výchova  http://www.etickavychova.cz/ucebnice-ke-stazeni/
  • Hermochová, S. (2014): Hry pro rozvoj skupinové spolupráce. Praha, Portál.
  • Hermochová, S. (1994): Hry pro život 1, 2. Praha, Portál.
  • Neuman, J. (2014): Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha, Portál.
  • Neuman, J. Hry do kapsy I-X. Praha, Portál.
  • Projekt Odyssea - OSV  http://www.odyssea.cz
  • Šimanovský, Z. (2011): Hry s hudbou a technikou muzikoterapie. Praha: Portál.
  • Šimanovský, Z. (2014): Hry pro rozvoj zdravé osobnosti. Praha: Portál.
  • Šimanovský, Z. (2015):  Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha, Portál.
  • Třída v pohodě https://www.scio.cz/download/skoly/Zdarma_materialy/Napadnik_pro_podporu_dobrych_vztahu_ve_tride.pdf
  • Vopel, W. K. : Skupinové hry pro život 1-4. Praha, Portál.
  • Zlatý fond her I, II, III, IV. Praha, Portál.
Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Michaela Kubátová, Ph.D. (30.09.2020)

Prezentace informací o fungování školní třídy: diagnostika, prevence, intervence.

Diskuse nad tématy školní třídy.

Zážitkové a sebezkušenostní aktivity.

Skupinová práce.

Kazuistiky tříd, příklady z praxe.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Michaela Kubátová, Ph.D. (30.09.2020)

Témata kurzu:

TEORIE TŘÍDY

  • Definice skupin, typologie skupin
  • Struktura a dynamika (Role a pozice ve třídě; vývoj a utváření školní třídy)

DIAGNOSTIKA TŘÍDY

  • Diagnostika třídy – pozorování, rozhovory, dotazníky
  • Sociometrie – užití, zpracování a interpretace

INTERVENCE A PREVENCE

  • Třídní komunitní kruhy, třídnická setkání
  • Pravidla ve skupině a jejich ustavování
  • Narušené vztahy ve skupině, šikana
  • Prevence negativních sociálních jevů
  • Školy v přírodě, adaptační programy a další možnosti stmelování kolektivu
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Michaela Kubátová, Ph.D. (30.09.2020)

Aktivní účast na seminářích, diskuse, skupinová práce.

Odevzdání seminární práce o jedné třídě z pedagogické praxe: zhodnocení třídy z hlediska diagnostiky, konkrétní návrhy na následnou práci se třídou. Závěrečné reflektivní setkání (formou skupinového kolokvia).

Distační forma - online setkání skrz Microsoft Teams v čase semináře (odkaz studenti dostanou emailem). Prezentace a další výukové materiály v moodle. Podmínkou k úspěšnému absolvování kurzu je aktivní účast na online setkání, plnění úkolů v moodle. Závěrečná práce bude upřesněna v průběhu semestru dle možností osobní přítomnosti na základních a středních školách.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK