PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Komunikace učitele s rodiči - OPNZ0P168C
Anglický název: Teacher communication with parents
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
PhDr. Daniela Nováková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (23.09.2019)
Stručná anotace kurzu: Předmět je součástí nabídky předmětů v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání na PedF UK“ (reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006965), podaktivita Rozvoj kompetencí studentů-budoucích učitelů propojováním teoretické a praktické výuky. Předmět je zaměřen na komunikaci rodiny a školy, její teorii, ale především praxi. Kurz je členěn na dvouhodinová setkání, doplněn návštěvou školy, třídní schůzky, setkání a rozhovorů s učiteli a dalšími představiteli školy. Důležitou součástí je nácvik komunikačních dovedností a reflexe pozorování ve škole. Cílem předmětu je prohloubit znalosti, zkušenosti a dovednosti v oblasti komunikace s rodiči žáků.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (23.09.2019)

Povinná literatura:

MOŽNÝ, Ivo. Česká rodina pozdní modernity: Nová podoba starého partnera a rivala školy. Pedagogika 4, 2004.

RABUŠICOVÁ, Milada a Kateřína EMMEROVÁ. Role rodičů ve vztahu ke škole- teoretické koncepty. Pedagogika 2003, 141 -151.

RABUŠICOVÁ, MiladaKlára ŠEĎOVÁ, Kateřina TRNKOVÁ a Vlastimil ČIHÁČEK. Škola a (versus) rodina. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004. 

 

Doporučená literatura:

ČECHOVÁ, Barbara Hansen. Třídní schůzky trochu jinak. [online] 6. 10. 2011.     

FEŘTEK, Tomáš. Schůzky ve trojici mají jednoznačně kladný ohlas. [online] 8. 2. 2012.  

FEŘTEK, Tomáš a Ivana FITZNEROVÁ. Na učitele mají být rodiče hodní, zaslouží si to. [online] 25. 4. 2012.  

MATÝSKOVÁ, Danuše. Škola očima učitelů a rodičů. Spolupráce rodiny a školy z pohledu rodičů a učitelů. Pedagogická orientace 1, 2005, 27.

RABUŠICOVÁ, Milada, Kateřina TRNKOVÁ, Klára ŠEĎOVÁ  a Vlastimil ČIHÁČEK.  O školách, v nichž jsou rodiče i ředitelé spokojení se vzájemnou spoluprací. SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS U 8, 2003.

TRNKOVÁ, Kateřina a Vlastimil ČIHÁČEK. Možnosti prosazování zájmů rodičů ve škole . Pedagogická orientace 2, 200

VIKTOROVÁ, Ida a Irena SMETÁČKOVÁ.   Žákovské knížky, neviditelná samozřejmost. Praha: Univerzita Karlova v Praze,2011.

 

Požadavky ke zkoušce - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (27.10.2019)

The attendance and active work in the seminar

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (23.09.2019)

Sylabus kurzu

1.Teorie komunikace rodiny a školy. Odlišné socializační funkce školy a rodiny, propojení, vliv na zapojení do společnosti a dospělost (2 hodiny přímé výuky)

2. Jak přichází učitel do kontaktu s rodiči: maily, žákovská knížka, telefonáty, práce s kazuistikami (2 hodiny přímé výuky)

Studenti si připraví předem požadavky/očekávání v oblasti spolupráce s rodiči. Srovnání po reálné praxi ve škole

 

3. Formy komunikace – popis, formy, její funkce, kritická místa, pravidla (8 hodin přímé výuky)

-        Přímá komunikace (třídní schůzky, rada rodičů)

-        Nepřímá komunikace (písemná, elektronická, přes děti jako media)

Vs.

-        Hromadné kontakty

-        Individuální

 

Studium školní dokumentace

Tematické setkání se zástupcem vedení školy, výchovným poradcem, třídním učitelem

a)      Třídní schůzka – funkce, kritická místa, struktura setkání, pravidla, její možná inovace

           Popis a analýza videa

           Reálná návštěva třídní schůzky ve skupině – atmosféra, sledování obsahu, verbální a         neverbální stránky projevu učitele, zapojení rodičů, charakter komunikace, analytický rozbor.

Práce s připraveným materiálem (protokol pozorování, záznamy o třídní schůzce ad.)

b)     Rada rodičů – funkce, fungování, úkoly, kritická místa

 

c)      Individuální kontakty

 

Pravidla komunikace s rodiči  

 

4.  Méně běžné formy komunikace s rodiči (2 hodiny přímé výuky)

 

5. Rodina ve škole – problémy, se kterými se setkává škola a učitel. Rozbor kazuistik (2 hodiny přímé výuky)

        - zápis a přijímací řízení do školy

-        nesouhlas s hodnocením žáka,

-        absence,

-        ničení majetku,

-        sociální problémy,

-        nevhodné chování.

 

6. Komunikační dovednosti, motivační rozhovor s rodiči – nácvik komunikace (8 hodin přímé výuky)  

 

7. Rešerše vybraných odborných textů

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (23.09.2019)

Požadavky k ukončení předmětu:
Aktivní účast na nejméně na 70% prezenčních setkáních
Splnění úkolů v Moodlu - pozorování, reflexe na záznamových listech, seznámení s odbornou literaturou, rešerše jednoho odborného textu,

Zpětná vazba ke spokojenosti s kurzem

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK