PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sebevýchova pro učitele - OPNZ0P130B
Anglický název: Self-education for Teachers
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jiřina Pávková
Neslučitelnost : OPNQ1P101A, OPNY2P101A
Prerekvizity : OPNZ0P101A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (10.01.2019)
Předmět představuje studujícím význam a nejdůležitější metody sebepoznávání, sebeřízení a sebevýchovy. Důraz je kladen na praktické využití těchto metod v osobnostně sociálním rozvoji učitele. Předmět má prožitkový charakter a jeho součástí je též uvedení do metody Schultzova autogenního tréninku (základní stupeň).
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (10.01.2019)

Cílem předmětu je motivovat studující k systematickému a reflektovanému využívání sebevýchovy v osobním i profesním životě.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (10.01.2019)

BEDRNOVÁ, E., PAUKNEROVÁ, D. a kol. Management osobního rozvoje: Duševní hygiena, sebeřízení, efektivní životní styl. Praha : Management Press, 2015. ISBN 978-80-7261-381-6.

KUNEŠ, D. Sebepoznání. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-807367-541-7.

MÍČEK, L. Sebevýchova a duševní zdraví. Praha : SPN, 1976. ISBN 14-440-76.

PETERKOVÁ, M. Kurz duševní rovnováhy. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0585-2.

PLAMÍNEK, J. Sebepoznání, sebeřízení a stres.Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4751-4.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (10.01.2019)

Zápočet bude udělen na základě aktivní účasti na seminářích a závěrečném kolokviu.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (10.01.2019)

1. Význam sebepoznávání a sebevýchovy pro učitele.

2. Kritéria (duševního) zdraví a známky růstu duševní rovnováhy.

3. Koncentrace pozornosti.

4. Autoregulace myšlenek, emocí a představ.

5. Metody psychogenního a nepsychogenního přeladění.

6. Relaxační metody vhodné pro posilování duševní rovnováhy a prevenci vyhoření.

7. Metoda Schultzova autogenního tréninku (základní stupeň).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK