PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Zdravotní gramotnost pro učitele - OPNZ0P112B
Anglický název: Health Literacy for Teachers
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jiří Kučírek, Ph.D.
Neslučitelnost : OPNQ1P101A, OPNQ2P103A, OPNY2P101A
Prerekvizity : OPNZ0P101A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (27.01.2018)
Předmět zprostředkuje studentům systém znalostí, který jim usnadní kriticky posuzovat zdravotní informace se zvláštním zřetelem k problematice výchovy a vzdělávání. Studenti by měli na základě vlastní reflexe klíčových konceptů zdraví a nemoci pochopit význam široce pojaté zdravotní gramotnosti pro úspěšnou profesní činnost učitele.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (27.01.2018)

Cílem kurzu je motivovat studenty k aktivnímu zájmu o problematiku zdraví člověka v intencích evropské zdravotní strategie.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (27.01.2018)

HOLČÍK, J. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. Brno : MU, 2010. ISBN 978-80-210-5239-0.

KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5.

KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2.

KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0.

MARMOT, M.; WILKINSON, R.G. (eds.) Social Determinants of Health. Oxford : Oxford University Press, 2006. ISBN 0-19-856589-5.

SCHWARTZBERG, J.G. et al. Understanding Health Literacy. New York : American  Medical Association, 2005. ISBN 1-57947-630-9.

ZVÍROTSKÝ, M. Úvod do zdravotní gramotnosti pro pedagogy. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-431-0.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (27.01.2018)

Klasifikovaný zápočet je udělen na základě vypracování odborné eseje na zvolené téma z oblasti zdravotní gramotnosti.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (27.01.2018)

1. Úvod do teorie zdravotní gramotnosti.

2. Zdraví člověka jako systém a předmět.

3. Holistický přístup ke zdraví a psychosomatika.

4. Nemoc v životě člověka.

5. Kvalita života ve vztahu ke zdraví a nemoci.

6. Zdravotnictví jako sociální instituce.

7. Konvenční a alternativní medicína.

8. Fenomén medicinalizace soudobé společnosti.

9. Člověk v roli pacienta a jeho práva.

10. Zdraví a výchova.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK