Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2013)
Kurz má poskytnout základní orientaci v problematice profesního rozvoje a dalšího vzdělávání čitelů. Studenti se seznámí se základními pojmy a teoretickými východisky profesního rozvoje učitelů a se současným stavem DVU v České republice a ve vybraných evropských zemích. Budou se zabývat kritérii kvality, která jsou kladena na programy profesního rozvoje.
Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2013)
The course is intended to provide basic knowledge of the professional development and in-service teacher education. Students will learn basic concepts and theoretical bases of teacher continuous professional development and the current state of CPD in the Czech Republic and in selected European countries. They will address quality criteria which are expected from professional development programs.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (05.02.2018)
Studenti prokáží základní orientaci v problematice profesního rozvoje a dalšího vzdělávání učitelů. Seznámí se základními pojmy a teoretickými východisky profesního rozvoje učitelů a se současným stavem DVU v České republice a ve vybraných evropských zemích. Budou se zabývat kritérii kvality, která jsou kladena na programy profesního rozvoje.
Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2013)
Students will acquire basic knowledge of the professional development and in-service teacher education. They will understand basic concepts and theoretical bases of teacher continuous professional development and the current state of CPD in the Czech Republic and in selected European countries and will address quality criteria which are expected from professional development programs.
Deskriptory
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (04.02.2021)
V souvislosti se zavedením mimořádných opatření bude výuka probíhat dle rozvrhu v prostředí Zoom. Konkrétní odkaz bude všem zapsaným studentům zaslán nejpozději den před výukou. Prezentace, literatura ke studiu, úkoly k vypracování a další informace budou k dispozici v Moodlu, přihlašovací údaje dostanou studenti před prvním setkáním. Požadavky na ukončení předmětu zůstávají stejné, mění se pouze forma výuky.
Literatura
Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2013)
Eurydice (2006). Quality Assurance in Teacher Education in Europe. Brusel: Eurydice. Překlad: Zajišťování kvality vzdělávání učitelů v Evropě. (2007). Praha: ÚIV. Píšová, M., Duschinská, K. (2011). Mentoring v učitelství. Praha: UK PedF. Průcha, J. (2002). Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál. Starý, K., Dvořák, D., Greger, D., Duschinská, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů. Podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum. Urbánek, P. (2005). Vybrané problémy učitelské profese. Liberec:TUL PF. Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido. Zákon 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Zákon 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (05.02.2018)
Zpracování seminární práce na vybrané téma - analýza obsahově relevantního článku z odborného pedagogického časopisu, zadání bude upřesněno na první přednášce. Studující vloží práci do Moodle jako úkol Turnitin, po kontrole původnosti článku se studující zapíše na jeden ze 3 vypsaných termínů zkoušky. Zkouška je písemný vědomostní test, ve kterém studující prokáží znalost a porozumění základní terminologii a teoretickým východiskům profesního rozvoje učitelů a budou schopni analyzovat konkrétní nabídku vzdělávacího programu z hlediska kritérií kvality. Studující má na splnění podmínek zápočtu (zkoušky) celkem tři pokusy, z toho dva opravné
Sylabus -
Poslední úprava: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (05.02.2018)
základní pojmy a teoretická východiska profese učitele
další vzdělávání učitelů v kontextu vzdělávání dospělých
legislativa a současný stav DVU v ČR
další vzdělávání učitelů v zahraničí
typy DVU, formy, metody a zaměření
zdroje dalšího vzdělávání učitelů, MOOC
institucionální struktura, organizace podílející se na DVU
mentoring a profesní podpora začínajících učitelů
kritéria kvality vzdělávacího programu DVU
Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2013)
teacher continuous professional development (CPD)- basic concepts,theoretical base historical overview ofteacher education institutionalstructureand the current stateof CPDin the Czech Republic CPDtypes, forms, methodsand focus CPD abroad teacher education/ adult education legislationapplying to CPD managementod CPD quality criteria fora training program