PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogické ovlivňování volného času - OPNZ0P107B
Anglický název: Pedagogy of leisure time
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jiřina Pávková
Neslučitelnost : OPNQ2P103A
Prerekvizity : OPNZ0P101A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Jana Kočí, Ph.D. (20.02.2019)
Předmět seznamuje studenty se základními koncepcemi výchovy ve volném čase jak z pohledu historického vývoje tak z hlediska využití v pedagogicko-psychologické praxe. Studenti si osvojují základní znalosti a dovednosti spojené s organizací volnočasových aktivit a her ve vztahu ke zvolené cílové skupině, z hlediska naplňování definovaných cílů a plánované náplně edukačního procesu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Kočí, Ph.D. (20.02.2019)

Po absolvování výukového kurzu bude student schopen:

• Definovat koncepce výchovy ve volném čase;
• Vysvětlit základní terminologii (např. cíle, metody, prostředky, animátor, animace, participace, výchova prožitkem, program, dramaturgie apod.);
• Sestavit plán a zrealizovat vícedenní program (kurz, tábor, školu v přírodě apod.) se zaměřením na konkrétní cílovou skupinu, vymezení cílů, návrh her a činností, dramaturgie, organizačního a technického zajištění;
• Organizovat volnočasové aktivity a hry s cílem rozvoje konkrétních kognitivních procesů (paměť, myšlení, pozornost, vnímání, představivost) a rozvoje osobnostních vlastností (např. kooperace, tvořivost, vůle apod.) pro konkrétní cílovou skupinu;

Mezi klíčové výstupy studentů v semináři řadíme:
• dovednost zpracovat koncept vícedenní plnohodnotné akce s jasně definovaných výchovným posláním, dovednost organizovat činnosti a hry podle daných podmínek a ve vztahu k cílové skupině (student má vlastní kartotéku her a je schopen dle zadání zkoušejícího zvolit adekvátní činnost nebo hru)

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Kočí, Ph.D. (20.02.2019)
  • PÁVKOVÁ, J. aj. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2002.
  • PŘADKA, M. Kapitoly z dějin sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
  • PŘADKA, M. aj. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
  • HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004, 176 s. ISBN 80-7178-927-5.
  • NĚMEC, JiříOd prožívání k požitkářství. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 111 s. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-006-9. 
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jana Kočí, Ph.D. (20.02.2019)

Zápočet bude udělen na základě správně vypracovaného seminárního úkol odevzdaných v zadaném termínu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK