PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Alternativní pedagogika - OPNZ0P104B
Anglický název: Alternative Education
Zajišťuje: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (80)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D.
Mgr. Jaroslava Simonová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNZ0P101A
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D. (10.02.2021)
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními diskurzy ve vzdělávání a v jejich kontextu zprostředkovat informace o vybraných alternativních směrech ve vzdělávání v České republice a ve světě. Formou prezentací, analýzy dokumentů a komentovaných videoukázek s následnou diskusí studenti dostanou příležitost přemýšlet o principech, na kterých jednotlivé alternativní pedagogické směry stavějí, a metodách a přístupech, které používají. Výuka v letním semsetru 2020/21 probíhá distančně v prostředí zoom: https://cuni-cz.zoom.us/j/95138786710, Meeting ID: 951 3878 6710
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (28.02.2018)

Gray, P. (2016). Svoboda učení: jak nechat děti rozhodovat o svém vzdělávání. Praha: PeopleComm.

Kaščák, O. & Pupala, B. (2009). Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, s.r.o.

Montessori, M. (2011). Od dětství k dospívání. Praha: Triton.

Montessori, M. (2012). Tajuplné dětství. Praha: Triton.

Montessori, M. (2017). Objevování dítěte. Praha: Portál.

Neill, A. S. (2013). Summerhill: příběh první demokratické školy na světě. Praha: PeopleComm.

Průcha, J. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál.

Steiner, R. (2007). Výchova dítěte z hlediska duchovní vědy. Praha: Asociace waldorfských škol České republiky.

Tichý, F. (2011). Přírodní škola - cesta jako cíl, aneb, Vyprávění o minulosti, současnosti a zkušenostech alternativního gymnázia. Semily: Geum.

Tichý, F. (2017). Výchova jako dobrodružství: to se v té Přírodní škole učíte na stromech?. Semily: Geum.

Wenke, H. & Roehner, R. (2000). Ať žije škola. Daltonská výuka v praxi. Brno: Paido.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (28.02.2018)

Požadavky na klasifikovaný zápočet

·         odevzdání eseje dle zadané struktury 

·         zpětná vazba k eseji kolegyně/kolegy

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (28.02.2018)

·         úvod do problematiky, definice pojmu

·         aktuální statistické údaje

·         hlavní diskurzy ve vzdělávání

·         vybrané typy klasických reformních alternativních škol (Waldorf, Montessori, Dalton)

·         svobodné školy

·         Scio školy

·         domácí vzdělávání

·         lesní školky

·         Přírodní škola

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK