PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogicko-psychologická praxe s pedagogickou a psychologickou reflexí - OPNZ0P103A
Anglický název: Educational and Psychological Practice with Reflection
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 0/4, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (999)
letní:neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Je záměnnost pro: OKNZ0P103A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. (28.09.2020)
Předmět seznámí studenty s učitelskou profesí a náplní práce učitele v celkovém kontextu chodu školy. Zaměří se na interakci učitele a žáka ve výchovně vzdělávacím procesu z pohledu pedagogického i psychologického i souvisejícími nevýukovými činnostmi. V rámci doprovodných seminářů budou teoreticky reflektovány aspekty výuky a tuto reflexi uplatní studenti při plnění úkolů v portfoliu dle zadání.V případě distanční výuky bude předmět realizován v prostředí Moodle a pomocí služby vzdálené konference ZOOm.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (13.09.2019)

Studující v průběhu observační praxe ve škole zaznamená a analyzuje vzdělávací a výchovné situace, k jejich analýze využije vhodné psychologické, sociálně pedagogické a obecně didaktické koncepty. Ve skupině diskutuje perspektivy žáků a učitelů, s oporou o odbornou argumentaci navrhuje alternativní způsoby řešení praktických situací.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.10.2019)

Bendl, S., Kucharská, A. (Ed., 2008) Školní pedagogika a školní psychologie. Praha: PedF UK.

Průvodce portfoliem pedagogicko-psychologické praxe (v LMS Moodle)

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.10.2019)
 Požadavky k zápočtu:

Vypracování a odevzdání úkolů  v portfoliu. 

Aktivní účast při plnění úkolů zadaných vyučujícím praxe. 

 
Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (02.10.2017)

 

Tematické okruhy dle portfolia: učitel- žák - třída, pedagogická komunikace, projektování výuky, prevence, inkluze, dokumentace

Aktivity:

  •  zaměřené náslechy vyučovacích hodin
  •  analytické rozbory vyučovacích hodin s vyučujícími školy 
  •  analytické rozbory vyučovacích hodin s pedagogy fakulty a se spolužáky, skupinové vypracování analýzy dle potrfolia
  •  tematické semináře s učiteli školy a pedagogy fakulty, skupinová příprava presentace volitelného tématu dle potrfolia
  •  další sběr dat k psychologicky zaměřeným úkolům
  •  studium školní dokumentace



Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (13.09.2019)

100% účast na praxi. Při absenci jsou studenti povinni se předem omluvit (osobně, písemně, telefonicky) na škole nebo u vyučujícího, který vede seminář Pedagogické reflexe pedagogické praxe. Absence je omlouvána pouze v závažných případech. Neúčast jsou studenti povinni si nahradit po domluvě s vyučujícím , který vede seminář Pedagogické reflexe pedagogické praxe.

- Vypracování úkolů  v portfoliu

- Aktivní účast při plnění úkolů zadaných učitelem školy a vyučujícím fakulty, který vede seminář. Přitom je studující povinen dbát pokynů určeného učitele školy, ředitele školy a jeho zástupce, příp. dalších pracovníků školy, s kterými bude studující spolupracovat.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK