PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Osobnostně sociální příprava učitele na práci s inkluzivní třídou - OPNZ0N161C
Anglický název: Personal and social preparation of teacher for inclusive classroom
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 0 (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (18.01.2024)
Kurz je realizován ve spolupráci s organizací SOFA a zaměřen na porozumění potřebám žáků s negativními či traumatickými zkušenostmi. Seznamuje studenty s trauma respektujícím přístupem a jeho teoretickým rámcem. Poskytuje příležitosti pro praktický nácvik regulačních technik využitelných při každodenní práci se žáky v inkluzivní třídě. Důraz je kladen na práci se stresovou reakcí. Zorientujete se v postupu včasné identifikace dětí ohrožených domácím násilím a možnostech následné podpory. Díky praktickému nácviku si osvojíte funkční techniky a metody v práci s dětmi s náročným chováním, které můžete využít i k podpoře vlastní psychické pohody.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (01.06.2018)

Povinná:

Hájek, K. (2006). Práce s emocemi pro pomáhající profese: tělesně zakotvené prožívání. Portál.

KŘÍŽ, P. Kdo jsem, jaký jsem: Aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí. 1. vyd. Kladno: AISIS os, 2005. 134 s. ISBN 80-239-4669-2.

Kuneš, D. (2009). Sebepoznání. Portál. ISBN 978-80-7367-541-7.

Machalíková, J., Musil, R. (2015) Improvizace ve škole. Informatorium. ISBN 978-80-7333-120-7.

Valenta, J. (2005). Učíme (se) komunikovat: metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. AISIS.

Knoblauch, J. (2013). Cíle v pracovním i osobním životě. Portál.

TOLLAROVÁ, B. Marie HRADEČNÁ a Andrea ŠPIRKOVÁ. Jsme lidé jedné Země: program prevence xenofobie a rasismu, 1.

Doporučená:

Kirkpatrick, L. Kirkpatrick, J. (2005). Transferring learning to behavior. San Francisco.

Chapman, G. (2002). Pět jazyků lásky aneb naučte se mluvit jazykem lásky toho druhého.

Chapman, G., & Campbell, R. (2005). Děti a pět jazyků lásky. Praha: Návrat domů.

Kolektiv autorů – Člověk v tísni, o.p.s. (2013). Mají na to – Jak podpořit sociálně znevýhodněné děti na ZŠ. Příručka pro učitele. Praha. Dostupné z: http://www.majinato.cz/majinato_web.pdf

Jordan, A. & Schwartz, E. & McGhie-Richmond, D. (2009). Preparing teachers for inclusive class-
rooms. Teaching and Teacher Education, 25.

Potměšil, M. (2010). Pocity, postoje a obavy pedagogických pracovníků ve vztahu k inkluzivnímu
vzdělávání. In Havel, J., Filová, H. a kol. Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Brno: Paido.

Beck, D. E., & Cowan, C. (2014). Spiral dynamics: Mastering values, leadership and change. John Wiley & Sons.
České vysvětlení principů SD:
http://www.spiralnidynamika.cz

https://www.16personalities.com/

 

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (18.01.2024)

minipřednáška, sebezážitkové metody, práce v malých skupinách

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (18.01.2024)

Definice traumatu

4 pilíře TR přístupu

Identifikace ohroženého dítěte

Domácí násilí

Komunikace s ohroženým dítětem

Stres a jeho působení

Podpůrné prostředí

Regulační pomůcky

Spolupráce

 

 

Požadavky k zápisu
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (18.01.2024)

Předmět je určen přednostně pro studenty učitelství 1.st. ZŠ

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. (18.01.2024)

Aktivní účast na prezenčních setkáních

Vyplnění pre a postdotazníku

Písemná reflexe

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK