PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Aplikovaná etika - OPNY4P103C
Anglický název: Applied Etics
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Prerekvizity : OPNY4P021A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (21.10.2019)
Předmět představuje aplikovanou etiku jako disciplínu, která není instalována jako čistě teoretická, ale v rovině každodenního rozhodování se nad našimi postoji a rozhodováními ve vztazích s druhými lidmi, studenty a rodiči. Pozornost bude věnována nejen klasickým teoretickým východiskům řešení morálních a etických dilemat, ale i současným teoriím (např. metaetice, bioetice apod.), aby studenti měli základní vhled do současných otázek etiky v kontextu pedagogické, učitelské praxe. Cíl předmětu: Cílem předmětu je uvést studenty do aplikované etiky, tj. alternací řešení etických a morálních rozhodování v běžné životní, učitelské praxi, v nichž se každodenně nacházíme a musíme je řešit v rovině dilemat, která nemají (jako ve vědě) jednoznačné řešení. Jde zejména o diskuzi v rovině každodenních morálních i etických konfliktů. Přehled výukových témat: 1. Význam slova ETIKA (ethos a éthos) v kontextu s naším každodenním jednáním ve školních i běžných skupinových situacích. Etika a etiketa. Smysl tradice jako předpokladu porozumění. 2. Rozlišení mezi etikou a morálkou v jednání se žáky, studenty i jejich rodiči. Na příkladech z každodenního života se naučit rozlišovat morálku jako faktické rozhodnutí, nikoliv teoretický závěr. 3. Legální a legitimní postoj v našem chování v kontextu se svědomím. 4. Variabilita etických postojů: mravní normy, idea dobra, etika ctnosti, povinnosti a prospěšnosti. Pojetí liberalismu a problém nihilismu. Vhled do klasických teorií etiky a morálky u klasických představitelů filozofie. 5. Prameny mravních norem a kodexy (euroamerická tradice založená na judaismu, antiky a křesťanství) a odlišné tradice jiných mravních norem a kodexů z odlišných kultur a náboženství. 6. Dialog mezi odlišnými mravními a etickými tradicemi žáků a studentů z jiných kultur v každodenním setkávání. Ukázky odlišností postojů jednotlivých náboženství k lidskému životu z úhlu praktických postojů v případě lidského zdraví a nemoci. Ukázky nekompatibility. 7. Klasický princip dvojího účinku: rozlišení mezi zamýšlenými a předvídanými důsledky našeho rozhodování. Příklady z praxe. 8. Hledání možností, jak řešit morální i etické konflikty na příkladech běžných kazuistik každodennosti. Diskuze 9. Nahlédnutí do interpretace morálky u učitelů humanitně, a naopak technicky orientovaných v postojích k morálce a vědě při výuce. 10. Tolerance v případě mravních a etických nesouladů, volba strategie řešení, které sledují za cíl dosažení akceptované tolerance. Příklady ze školního prostředí, které nelze jednoznačně vyřešit.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (21.10.2019)

ANZENBACHER, A.. (2001). Úvod do etiky.  Praha: Academia

ČERNÝ, D. (2016).  Princip dvojího účinku. Zabíjení v mezích morálky. Praha: Academia.

DROZENOVÁ, W. et al.,KUČÍREK, J. (2010). Etika vědy v České republice: od historických kořenů k současné bioetice. Praha :  FILOSOFIA.

Étos - etika v pedagogice a sociální práci. (2011). Liberec: TU.

MACHOVEC, Milan, ed. (1995). Problém tolerance v dějinách a perspektivě: [sborník statí].  Praha: Academia

PAYNE, J. (1995). Hermeneutická etika: jeden filosofický pokus o setkání s lidskou bytostí.  Praha: Triton

PAYNE, Jan. (2005). Odkud zlo? O nezkrotnosti čili slabosti lidské vůle. Praha: Triton.

Problémy aplikované etiky. (2012). Praze: Bankovní institut.

 

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (17.09.2019)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7927

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK