PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Artefiletika a zdraví - OPNY4P102C
Anglický název: Artefiletics and Health
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNY4P022A
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (20.02.2023)
Předmět představuje artefiletiku jako salutogenetický komplement arteterapie, a to v návaznosti na poznatky psychologie zdraví, dramatické výchovy. Akcentován je salutogenní efekt tvořivosti v každodenní činnosti dítěte i dospělého, a to ve zdraví i nemoci. Předmět má výrazně zážitkový charakter a otevírá prostor pro zohlednění didaktických aspektů potřebných pro využití v budoucí pedagogické praxi studentů.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (20.02.2023)

Cílem předmětu je přivést studenty k pochopení tvořivého prožitku při rozvíjení osobnosti člověka na vlastní zkušenosti s technikami artefiletiky. Předmět umožní studentům profesní rozvoj v oblasti základních didaktických postupů artefiletiky.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (28.12.2022)

Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 81 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 15 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 9 hodin. Tvorba seminární práce 10 hodin. Příprava na zápočet 25 hodin.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (17.09.2019)

Liebmannová, M. (2005). Skupinová arteterapie, Praha: Portál.

Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Praha: Univerzita Karlova.

Slavík, J., & Wawrosz, P. (2011). Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Slavíková, V., Slavík, J., & Hazuková, H. (2000). Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta.

Šicková-Fabrici, J. (2008). Základy arteterapie. Praha: Portál.

 Campbellová, J. (2000). Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi: skupinové výtvarně-terapeutické činnosti pro děti i dospělé. Praha: Portál.

Zavora, J. (2009). Salutogenetický charakter Artefiletiky Jana Slavíka. Psychoterapie, 3(3-4), 220-223. http://www.zavora.info/Podklady/Psychoterapie_2009_3-4_Salutogeneticky_charakter_artefiletiky.pdf

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (20.02.2023)

1. Charakteristika a současné pojetí artefiletiky, arteterapie a příbuzných přístupů.
2. Výchova uměním v profesi učitele
3. Možnosti uplatnění artefiletiky ve školním vzdělávacím programu.
4. Zážitek tvorby v expresivní hře a reflexe jako příležitost k učení
5. Salutogenetický rozměr artefiletiky ve specifice provázející role učitele.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK