PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Syndrom CAN - OPNY4P035B
Anglický název: Syndrome CAN
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNY4P022A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (16.09.2019)
Předmět je zaměřen na problematiku syndromu Child Abuse and Neglect (týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte) a násilí v rodině z pohledu oběti (dítěte) a pachatele (pečující osoby). Objasňuje definici a základní formy. Zdůrazňuje potřebu interdisciplinárního přístupu, prevence a mapuje angažovanost státních i nestátních institucí v ČR i v zahraničí. Cíl předmětu: Cílem předmětu je seznámit se s problematikou násilí v rodině, především syndromem týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Naučit se orientovat v intervenčních kompetencích pedagogických pracovníků v rámci interdisciplinární spolupráce při ochraně dětí. Přehled výukových témat: 1. Terminologie - týrání, sexuální (pohlavní) zneužívání dětí, zanedbávání. 2. Etiopatogeneze, etiologie a rizikové faktory týkající se syndromu CAN. 3. Projevy a následky syndromu CAN. 4. Diagnóza syndromu CAN. 5. Reakce pracovníků. 5. Legislativní rámec. 6. Prevence a optimalizace řešení konkrétních situací. 7. Řešení modelových situací.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (15.09.2019)

Bechyňová, V. & Konvičková, M. (2008). Sanace rodiny. Praha: Portál.

Bechyňová, V. & a kol. (2007). Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém. Praha: IREAS.

Dunovský, J., Mitlöhner, M., Hejč, K. & Hanušová-Tlačilová, J. (2005). Problematika dětských práv v ČR s přihlédnutím k fenoménu komerčního sexuálního zneužívání dětí. Praha: Grada.

Hanušová, J. (2006). Násilí na dětech - syndrom CAN. Praha : Vzdělávací institut ochrany dětí.

Hanušová, J. (2015). Intervenční kompetence pedagogických pracovníků k sexuálnímu zneužívání dětí (syndromu CSA). In Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2015. Mendelova univerzita v Brně.

Hanušová, J. (2018). Intervenční kompetence pedagogických pracovníků k syndromu CSA. In: Aplikovaná psychologie III, 5.

Milfait, R. (2008). Komerční sexualizované násilí na dětech. Praha: Portál.

Pemová, T. & Ptáček, R. (2016). Zanedbávání dětí: příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. Praha: Grada Publishing.

Truellová, I., Vaníčková, E. & Novotná, V. (2016). Včasná detekce dětí ohrožených násilím. Praha: Fakultní nemocnice v Motole.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (04.11.2021)

Průběžné plnění úkolů.

Zápočtový test.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK