PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Edukace žáka se zdravotním znevýhodněním - OPNY4P034B
Anglický název: Education of Health-disadvantaged Pupils
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNY4P022A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (15.09.2019)
Předmět se zaměřuje na postavení zdravotně znevýhodněného dítěte ve výchovně-vzdělávacím procesu. Obsah předmětu vychází z vymezení základních pojmů (integrace, inkluze, postižení, znevýhodnění, oslabení). Seznamuje s poradenským systémem pro žáky se zdravotním znevýhodněním a s možnostmi školního vzdělávání. Cíl předmětu: Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou zdravotně oslabeného dítěte a z něho vyplývajícího znevýhodnění v edukačním procesu. Přehled výukových témat: 1. Zdravotní znevýhodnění a zdravotní oslabení dle platné legislativy. Speciální vzdělávací potřeby žáka zdravotně znevýhodněného a oslabeného. Systém podpůrných opatření. 2. Individuální vzdělávací plán. Náplň činnosti poradenských pracovišť. 3. Edukace žáka s chronickým onemocněním. 4. Edukace žáka s lehkým mentálním postižením a narušenou komunikační schopností 5. Edukace žáka s oslabením zraku, sluchu. 6. Edukace žáka s poruchami autistického spektra. 7. Edukace žáka se SPUCH.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (15.09.2019)

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. & et al. (2011). Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Brno: Paido.

JUCOVIČOVÁ, D., & ŽÁČKOVÁ, H. (2010). Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada.

LECHTA, V. (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál.

PIPEKOVÁ, J. a kol. (2010). Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.

SLOWÍK, J. (2016). Speciální pedagogika. Praha: Grada.

ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K., & NECHLEBOVÁ, E. (2012). Speciální pedagogika v praxi. Praha: Grada.

TANNENBERGEROVÁ, M. (2016). Průvodce školní inkluzí aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer.

VALENTA, M. & a kol. (2014). Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (15.09.2019)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7932

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK