PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Souvislá praxe na SŠ s reflexí - OPNY4P033A
Anglický název: Pedagogical Practice at Secondary Schools
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 40 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNY4P022A, OPNY4P023A
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (12.09.2023)
Předmět zahrnuje řízenou souvislou pedagogickou praxi studentů na středních školách pod supervizí oborového didaktika. Praxe probíhá na fakultních školách pod vedením zkušených pedagogů, kteří se zabývají výchovou k podpoře zdraví a průběžně se dále v této oblasti vzdělávají. Před nástupem na praxi absolvují studenti instruktážní seminář, během vlastní praxe absolvuje každý student určený počet hospitací a vlastních výstupů Samostatné výstupy studentů jsou didakticky analyzovány. Důraz je kladen na reflexi vlastního pedagogického působení v závěrečném semináři. Cíl předmětu: Studenti aplikují osvojené náměty z výuky oborové didaktiky do praxe. Vymezí specifika práce s žáky střední školy a s plánováním výuky a vyučováním na střední škole. Zhodnotí materiály a pomůcky, které se fakultním učitelům při výuce osvědčil, v kontextu vlastní praxe. Studenti reflektují praxi a analyzují připravený plán vyučovací hodiny. Přehled výukových témat: 1. Seznámení s přidělenou fakultní školou a požadavky na praxi. 2. Práva a povinnosti studenta na praxi. 3. Tvorba oborového portfolia z praxe. 4. Didaktická analýza učiva střední školy. 5. Analýza dostupných učebnic pro střední školy. 6. Reflexe praxe. 7. Specifika výuky podle typu střední školy (gymnázium, SZŠ, SOŠ). 8. Práce s portfoliem. 9. Sociálně patologické jevů u středoškolské mládeže. 10. Školní programy podpory zdraví a prevence sociálně patologických jevů. 11. Specifické problémy výchovy ke zdraví na střední škole, srovnání se situací na nižších stupních škol.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (12.09.2023)

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 106 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 10 minut, na hodinu praxe 40 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 9 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 19 hodin. Tvorba seminární práce 11 hodin. Příprava na zápočet 3 hodiny.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (12.09.2023)

FIALOVÁ L., FLEMR L., a kol. (2014). Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum.

MŠMT (2013). Upravený Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání, platný od 1.9.2017. Praha: MŠMT.

MŠMT (2013). Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání, platný od 1.9.2017. Praha : MŠMT.

MARÁDOVÁ, E. (2006). Školní vzdělávací program. Výchova ke zdraví. Praha: Fortuna.

KOVAŘÍKOVÁ,M.;MARÁDOVÁ,E.(2020) Didaktika výchovy ke zdraví. Pedf UK.

OBST, O.& KALHOUST, Z. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.

PETTY, G. (2013). Moderní vyučování. Portál.

SLAVÍK, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK