PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Aplikovaná sociální psychologie - OPNY4P031B
Anglický název: Applied Social Psychology
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNY4P021A, OPNY4P022A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D. (31.08.2022)
Předmět vychází ze sociálně-psychologických teorií a usiluje o propojení poznatků základního a aplikovaného výzkumu s řešením otázek a problémů relevantních pro oblast vzdělávání. Zaměřuje se na několik vybraných oblastí, které jsou přínosné pro studijní program Výchova ke zdraví a souvisejí s pedagogickou praxí. Studenti jsou podpořeni v kritickém myšlení na základě znalostí sociálně-psychologických konceptů tak, aby tyto dovednosti mohli využít pro důkladnější porozumění vybraným jevům, se kterými se setkají ve své praxi.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D. (31.08.2022)

Cílem předmětu je seznámit s aktuálním vývojem poznání v oblastech relevantních pro vzdělávání. Studenti posílí své dovednosti kriticky pracovat s akademickými texty a prohloubí znalosti ve vybraných oblastech v návaznosti na základní kurz sociální psychologie.

Deskriptory -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (09.08.2022)

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 58 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 15 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 7 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 9 hodin. Tvorba seminární práce 5 hodin. Příprava na zápočet 10 hodin.

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D. (31.08.2022)

Výchozí literatura pro obor sociální psychologie:

Baštecká, B. (Ed., 2009). Psychologická encyklopedie: aplikovaná psychologie. Praha: Portál.

Výrost, J., & Slaměník, I. (1998). Aplikovaná sociální psychologie I. Praha, Portál.

Výrost, J., Slaměník, I., Sollárová, E. (2019). Sociální psychologie. Praha, Grada.

Zdroje k jednotlivým lekcím:

Crafter, Sarah and Maunder, Rachel (2012). Understanding transitions using a sociocultural framework. Educational and Child Psychology, 29(1) pp. 10–18.

Domene J. F. et al. (2011). The early stages of the transition to adulthood: Similarities and difference between mother-daughter and mother-son dyad. Qualitative research in psychology 8:273-291. 

Easterboork, M. et al. (2022). 'People like me don't do well at school': The roles of identity compatibility and school context in explaining the socioeconomic attainment gap. British Journal of Educational Psychology. 

Gunderson, E. A. et al. (2013). Parent praise to 1- to 3- years olds predict childrens motivational frameworks 5 years later. Child development 84(5): 1526-1541.

Laguna M. et al. (2020). Interventions stimulating prosocial helping behavior: A systematic review. Journal of applied social psychology. 

Paris S.G., Paris A. H. (2001). Classroom applications of research on self-regulated learning. Educational psychologist 36(2): 89-101. 

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D. (31.08.2022)

Pro zápočet je nutné splnit:

- příprava na lekce a aktivní účast na seminářích (prezenčně i online)

- seminární práce založená na vybrané četbě pro lekce

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D. (31.08.2022)

1. Úvod do aplikované sociální psychologie: zaměření na aplikaci v oblasti vzdělávání, koncept tranzice ve vzdělávání

2. Koncept motivace

3. Koncept seberegulace v učení

4. Diverzita ve vzdělávání

5. Identita ve vzdělávacím procesu

6. Prosociální chování a intervence ve vzdělávání

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK