PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika výchovy ke zdraví - OPNY4P022A
Anglický název: Didactics of Education towards Health
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 25 / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNY4P011A, OPNY4P012A
Je prerekvizitou pro: OPNY4P032A, OPNY4P033A, OPNY4P031B, OPNY4P036B, OPNY4P104C, OPNY4P035B, OPNY4P101C, OPNY4P102C, OPNY4P034B
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (11.02.2024)
Didaktika výchovy ke zdraví rozvíjí profesní předpoklady a kompetence v oblasti požadovaného standardu učitele v České republice a požadavků Evropské unie na úrovni kladené na začínajícího učitele. Rozvoj vlastní pedagogické činnosti v propojení se souvislou pedagogickou praxí na základní škole. Předmět na navazuje na Úvod do didaktiky výchovy ke zdraví. Předmět rozvíjí dovednosti zaměřené na didaktickou transformaci školního kurikula vzdělávacího oboru Člověk a zdraví do edukační reality. Předmět přispívá k rozvoji didaktického myšlení studentů učitelství pro naplnění očekávaných výstupů vzdělávací oblasti Člověk a zdraví ve školní praxi. Klade důraz na systémové chápání výuky, vysvětluje aplikační a integrační pojetí výchovy ke zdraví. Důraz je kladen na plánování výuky a práci s přípravou na výuku.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (11.02.2024)

Cílem kurzu  je rozvoj studentů v oblasti sociálních dovedností vedení třídy a utváření klimatu třídy rozvíjející příležitosti k učení žáků. Studenti volí,realizují a vyhodnocují metody a formy výuky vzhledem ke stanoveným cílum. Reflektují vlastní komunikační a prezentační dovednosti.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (11.02.2024)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 15 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 25 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 13 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 12 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 30 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 35 hodin.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (11.02.2024)

 KOVAŘÍKOVÁ,M.; MARÁDOVÁ,E. (2020). Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. PedfUK. 

 VALIŠOVA,A.; KOVAŘÍKOVÁ,M. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti. Grada. 

 PASCH, M. & et. al. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.

 PETTY, G. (2006). Moderní vyučování. Praha: Portál.

 PRŮCHA, J. (2005). Moderní pedagogika. Praha: Portál.

Rámcový vzdělávací program pro základní  vzdělávání (2016). MŠMT.

 

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (11.02.2024)

aktivní práce v seminářích

příprava mikrovýstupu

plnění úkolů oborového portfolia

Ústní zkouška v rozsahu témat zimního a letního semestru výuky didaktiky.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (11.02.2024)

Příprava učitele na výuku

Plánování

Didaktické prostředky,učebnice VkZ

Hodnocení naplánovaného a realizované postupu

Projektování výuky z hlediska činnosti učitele

Transmisivní,konstruktivistický model výuky

Badatelské hodiny

Deduktivní a induktivní přístup k výuce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK